Thursday, April 4, 2013

MENGUNDI : Perlukah Solat Istikhorah ?

Antara keindahan Islam ialah membimbing dan memimpin penganutnya menyusuri perjalanan hidup dengan sebaiknya. Berbekalkan cahaya keimanan dan suluhan ma’rifah, maka nabi s.a.w memberikan tunjuk ajar yang sepatutnya dilakukan apabila berada dalam situasi yang mendilemakan.

عَن جَابر بن عبد الله قَالَ : كَانَ رَسولُ الله صلّى الله عَليهِ وسلَّم يُعَلِّمُنَا الاسْتِخَارَةَ فِي الأمُورِ كُلِّها كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورةَ مِن القُرآنِ ، يَقولُ : إذَا هَمَّ أحَدُكُم بِالأمْرِ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِن غَيرِ الفَريْضَةِ ثُمَّ لِيَقُلْ : اللّهُمَ إنِّي أَسْتَخِيْرُكَ بِعِلْمِكَ ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِن فَضْلِكَ العَظِيمِ، فَإنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ، وَأنْتَ عَلاَّمُ الغُيُوبِ، اللّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنّ هَذَا الأمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِيْنِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أمْرِي، أوْ قَالَ : عَاجِلِ أمْرِي وَآجِلِهِ فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمّ بَارِكْ لِي فِيهِ، وَإنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنّ هَذَا الأمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِيْنِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أمْرِي، أو قال : عَاجِلِ أمْرِي وَآجِلِهِ فَاصْرِفْهُ عَنِّي، وَاصْرِفْنِي عَنْهُ، وَاقْدُرْ لِي الـخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أرْضِنِي بِهِ، قَال : وَيُسَمَّي حَاجَتَهُ.
(رواه الجماعة إلا مسلما) (نيل الأوطار : باب صلاة الاستخارة)
Huraian hadis :
(1) Dalam segala pekara (في الأمور كلها) : Menunjukkan bahawa semua perkara, kecil maupun besar, tanpa perlu memandang remeh terhadap perkara yang kecil lalu solat istikhorah ini diabaikan, meskipun hanya untuk memilih tali selipar sekalipun.

(2) Sebagaimana mengajar kami al-Quran (كما يعلمنا السورة من القرآن) : Menggambarkan bahawa ia adalah digalakkan dan perlu diberi perhatian sewajarnya, tanpa ada pula yang mewajibkannya.

(3) Maka hendaklah ruku’ dua raka’at (فليركع ركعتين) : Maka disunatkan dua raka’at, bukannya satu raka’at. Oleh itu, tidak terhasil istikhorah dengan hanya berdoa selepas solat fardhu, atau sebaik sahaja selesai solat sunat selain solat sunat istikhorah. Berbeza jika semasa mendirikan solat fardhu itu beliau didatangi dengan suatu keadaan yang memerlukan pemilihan, lalu dipilih menerusi doa selepas solat tersebut, maka dikira sah menurut pendapat imam Nawawi dalam Azkarnya.

(4) Membuat pilihan dengan-Nya (أستخيرك) : Iaitu memohon bantuan Allah agar diberikan pilihan yang terbaik untuk dirinya dan agamanya.

(5) Maka jauhkan ia dariku dan aku darinya ( فاصرفه عني واصرفني عنه) : Iaitu memohon bantuan Allah agar diberikan perlindungan sepenuhnya. Kekadang perkara itu buruk untuknya, sedangkan hatinya masih terpaut menginginkan, maka itulah dipohonkan bantuan Allah menggerakkan perkara tersebut jauh darinya, sekaligus memadamkan pertautan hati daripada mengingatkan perkara tersebut. Di kala itu, maka dikira sempurnalah permohonan itu.

Sehubungan itu, persoalan yang mungkin ditimbulkan, adakah perlu kita melakukan solat istikhorah sebelum membuang undi sempena PRU-13 ini ?
Para ulama telah bersepakat bahawa solat istikhorah hanya dilakukan bagi hal-hal yang bersangkutan dengan perkara harus, iaitu bukan melibatkan perkara wajib ataupun haram.

Maka tidak dibenarkan bersolat istikhorah bagi memilih antara menunaikan solat Maghrib atau meninggalkannya. Wajib ditunaikan.

Bagaimana pula kedudukan membuang undi, adakah hukumnya wajib membuang undi ?

Bagi saya, hukum membuang undi terbahagi dua, iaitu :

(1) WAJIB membuang undi bagi menyatakan sokongan kepada parti yang memperjuangkan Islam dan mendaulahkannya.

(2) HARAM membuang undi jika undi itu sebagai memberi sokongan kepada parti yang melakukan kezaliman dan menghina kesucian Islam.

Selamat mengundi untuk semua.

 

No comments:

Post a Comment