Tuesday, May 14, 2013

PASCA PRU-13

Di hari membuang undi, SMU
Syamsul Ma'arif,
Pulai Chondong, Kelantan
PRU-13 telah menemui titik penghujungnya. Tahniah kepada kompenan Barisan Nasional (BN). Bahawasanya kamu telah terpilih mewakili harapan rakyat untuk menerima beban amanah yang tidak tertanggung oleh bukit. Dari itu, buatlah yang sebaik-baiknya, kerana kelak nanti kamu akan diperhitungkan di mahkamah Rabbul Jalil.

Bagi Pakatan Rakyat (PR) pula, anggaplah ini sebagai suatu pelepasan dari amanah tersebut. Bersyukurlah ke hadhrat Ilahi atas pengecualian ini kerana bebanan itu telah dialihkan daripada atas benak kalian. Usahlah bertengkar dan mencari ruang untuk menggapai amanah tersebut. PRU-14 setia menanti.

Namun begitu, suasana ketidak-puasan ini masih mencengkam sebahagian kita, lantaran terdapat unsur-unsur yang mencurigakan. Untuk itu, kita ada dua laluan :

(1) Laluan menyerah diri dan akur dengan keputusan yang diberi serta yakin (jika ada unsur penipuan) akan ada hari pembalasan atas penipuan itu nanti.

(2) Laluan kedua pula, bangkit menentang untuk mencari kebenaran bagi menolak kepalsuan beserta bukti di tangan.

Laluan pertama itu adalah pilihan terpuji. Manakala laluan kedua itu adalah adat dan lumrah orang yang berjuang. Pantang berundur selagi keris masih membara.

Namun, apa yang pasti, dakwat kekal yang dikatakan itu tidaklah sekekalnya dan semua pengundi mampu membuktikannya.

Dalam kaedah periwayatan hadis, jika ada pembohongan, maka seluruh kata-kata-kata orang tersebut tidak lagi boleh diterima lantaran ada unsur yang meragukan.
 

No comments:

Post a Comment