Wednesday, January 9, 2013

AMANAT YANG DITENATKAN

Kenapa kita suka mengungkit perkara yang lepas. Kata P Ramlee, barang yang lalu usah dikenang, kelak merana badan.

Orang yang suka memandang ke belakang ialah mereka yang berputus asa untuk mengharungi masa depan. Mereka ini adalah kelompok yang tertewas sebelum ditewaskan. Mereka juga telah dikecundangkan oleh diri mereka sendiri.

Laki bini yang intimpun boleh bercerai berai seandainya perangai di masa muda diperbesarkan. Khususnya bagi mereka yang terlajak sempadan.

Usah kata manusia, binatangpun marah jika diungkit kata engkau adalah kucing pungutan tepian jalan. Ia juga tahu memberontak.

Sementelah pula, jika ungkitan itu berbaur pertuduhan yang disempitkan ruang untuk pembelaan.

Saya yakin, menteri penerangan pun melatah jika isunya diketengahkan tanpa ada sedikitpun ucapan balas. Lihat sahaja, bagaimana menteri wanita suatu ketika dahulu, menyinga, merimau dan melembu atas isu yang dikaitkan. Bukan main marah lagi mereka.

Berbalik kepada amanat yang kecoh diperkatakan. Saya sendiri belum membacanya secara keseluruhan. 1981, di masa itu saya baharu sahaja di Tingkatan 1. Masih mentah untuk memahami apa itu ?

Namun, atas dasar keyakinan padu kepada tuan guru, atas kepercayaan kepada ilmu yang terpaku di bahu, juga atas penghormatan yang perlu diseru, maka saya meletakkan amanat tersebut sebagai suatu langkah berani menyedarkan ummat yang terhanyut dek arus taqlid ikutan di kala itu.

Maka, adalah salah sama sekali jika kita menggunakan alatan lalu, untuk membetulkan mesin yang baharu. Nanti kita diketawakan orang kerana masih menggunakan 'handphone' lama. Yang usianya telah mencecah 30 tahun lampau.

Kenapa UMNO sukakan barangan usang ? Adakah kerana ia telah usang, maka begitu serasi dengan hal-hal keusangan ini ?

Justeru, jika isu ini diangkat untuk memecah-belahkan ummat, maka UMNOlah yang terlebih dahulu sepatutnya dipersalahkan di kala ramai orang telah melupakan.

Adakah benar-benar mereka ini berniat untuk membetulkan aqidah ummat ? Mereka betul-betul inginkan keharmonian hidup ? Mereka sangat-sangat teruja mencari perpaduan bangsa ?

Jika ingin, usahlah lagi bertindak sedemikian. Usahlah memaksa tuk mufti berfatwa lagi. Cukuplah meraih simpati dari agamawan yang kurang mengerti. Kelak, ianya mecetuskan lagi kekecohan sesama sendiri.

Jika diandaikan amanat itu songsang, biarlah yang soangsang itu seorang. Kenapa harus dipalit semua orang ?

Maka UMNO janganlah marah, jika dilabelkan orang sebagai 'batu api'. Batu yang keras, bertindak pula mengapikan orang.

Cukuplah syaitan sahaja sebagai 'batu api'.

No comments:

Post a Comment