Saturday, March 9, 2013

PERSOALAN Isu Gangguan :

Saya ingin mohon penjelasan berhubung beberapa isu berikut :

1. Satu hari saya telah didatangi seorang rakan yang bertanyakan berhubung gangguan makhluk halus yang dipercayai makhluk bunian. Menurut beliau, emaknya telah menginap di rumahnya selama seminggu dan telah meninggalkan rumahnya kosong tidak berpenghuni. Selepas seminggu, emaknya pulang ke rumah dan mendakwa sewaktu berada di dalam bilik tidurnya dapat merasakan kehadiran makhluk tersebut dengan bauan yang wangi. Beliau turut mendakwa bahawa makhluk tersebut telah mengganggunya. Bolehkah tuan memberi penjelasan tentang makhluk tersebut dan apakah amalan yang boleh diamalkan bagi menghindarkan diri daripada gangguan makhluk tersebut?

2. Apakah terdapat perbezaan tanda-tanda  seseorang yang mendapat gangguan akibat saka dan sihir. Bagaimanakah cara menentukan seseorang telah mendapat gangguan akibat saka, sihir atau gangguan daripada jin.

3. Apakah amalan yang sesuai diamalkan oleh pesakit yang telah diganggu oleh jin yang beragama Islam?

Ulasan saya :
Waalaikum salam wrm wbt.

1. Bunian : Dalam bahasa Arab disebut sebagai Ummu Sibyan, iaitu ibu kepada kanak-kanak. Ia bergerak aktif di waktu senja hampir mahgrib untuk menyakat, menyorok dan menyembunyikan kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak yang terkena rasukan itu akan menangis, menjerit, melolong sepanjang malam.

2. Rumah kosong : Rumah yang ditinggalkan dan tiada berpenghuni ada kemungkinan besar akan dihuni oleh jin syaitan. Ketika berpengunipun dia menganggu, lagilah jika tiada penghuni. Oleh itu, kita dinasihatkan untuk memberi salam ketika memasuki rumah yang dah lama tidak dihuni itu. Jika berkesempatan, digalkan azan agar cabut lari semua jin syaitan yang cuba menginap di dalam rumah tersebut.

3. Bauan Wangi : Sememangnya kehadiran jin dapat dikesan melalui bauan tertentu. Jin Islam, bauannya semacam bauan kain yang baharu dibeli. Manakala jin bukan Islam pula mempunyai bauan seperti bunga, bunga tanjung atau seumpamanya.

4. Makhluk menganggu : Apabila jin telah berada di rumah, beliau sudah semestinya akan marah sebagaimana kita marah. Lebih-lebih lagi, seandainya tempat tidur kita itu telah menjadi tempat tidurnya. Antaran gangguan, kita mungkin akan ditindih atau diberikan mimpi ngeri semasa kita tidur. Dari itu, kita diminta mengibas tempat tidur kita sebelum kita melabuhkan badan dengan membaca doa-doa tertentu, doa nak tidur umpamanya.

5.  Amalan : Banyak bacaan yang boleh dijadikan amalan untuk terlindung daripada gangguan tersebut. Antaranya dengan membaca al-Fatihah sebelum tidur sebanyak 7 kali dan disapu ke seluruh badan. Amalan lain, bolehlah merujuk sisipan rawatan dalam blog ini.

6. Jin Saka dan Jin Sihir : Pengalaman saya dalam memberi rawatan kepada pesakit yang menghidap dua jenis gangguan ini, biasanya, seseorang yang ada jin saka, semasa rawatan, pesakit itu akan terdiam, tidak melawan dan tempoh untuk sembuhnya (dengan izin Allah) agak lama, mungkin beberapa tahun berdasarkan tempoh gangguan yang pesakit alami.

Manakala sihir pula, pesakit akan meronta-ronta, melawan dan mengamuk apabila dirawat. Selepas rawatan, pesakit akan elok. Selang beberapa waktu, gangguan itu muncul kembali dalam keadaan yang lebih teruk. Rawatan akan diteruskan, selepas itu pesakit elok lagi sekali. Kemudian beliau akan diganggu lagi dan beliau akan dirawat sehinggalah sihir itu mengaku kalah mengikut tahap gangguan tersebut.

Rawatan untuk kedua-dua jin ini memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Biasanya, ramai juga yang mudah berputus asa dan mencari perawat yang baharu, atau lagi teruk jika bertemu bomoh khurafat. Jin di dalam badan tidak dikeluarkan, sebaliknya ditambah pula dengan jin yang baharu.

7. Antara amalan yang diperlukan ialah rajin beribadah, terutamanya perbanyakkan solat hajat, membaca al-Quran dan basahkan lidah sentiasa berzikir. Amalan lanjut, bolehlah sisipan rawatan dalam blog ini.

Sekian, Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment