Sunday, October 7, 2012

KAHWIN MENCARI GLAMOUR

==================== Sisipan Sosial =====================
Rasanya tidak lengkap jika tidak diulas serba sedikit mengenai isu yang hangat diperbahaskan.

Cerita pasal kahwin, tiada seorangpun yang tak suka, semua suka.

Bapa mertua akan dapat menantu maka bertambahlah bilangan ahli keluarga. Kakak juga turut gembira kerana mendapat adik ipar.

Dan yang paling seronok sekali ialah pengantin. Ini kerana bermula tarikh perkahwinannya, maka bermulalah seorang insan yang akan menjadi penyeri taman sanubarinya. Makan pakai terjaga, tidur mandi terbela.

Tetapi dalam kes sahabat kita di Melaka ini, kelihatan bapa pengantin lebih gembira daripada si pengantin. Mungkin dia ada sebabnya tersendiri.

Menurut katanya, itu anaknya kahwin, bilangan tetamu mencecah ratusan ribu. Jika bapa pengantin kahwin, katanya jumlah tetamu lebih besar lagi bilangannya.

Saya secara peribadi tidak percaya bilangan itu akan bertambah selipat kali ganda. Silap-silap tok imam dan pak bilalpun cabut lari.  Tuan-tuan boleh mengandaikan sebabnya.

Berbalik kepada isu perkahwinan tadi, dan telah menjadi adat warisan yang diperturunkan dari generasi ke generasi iaitu mencari glamour.

Matlamat sebenar perkahwinan adalah untuk mencari keberkatan Ilahi. Apabila menyebut pasal berkat, maka ianya hendaklah bermula dan berakhir serta pengisiannya hendaklah selari dengan tuntutan agama.

Nabi saw pernah bersabda bahawa keberkatan itu berada pada perkahwinan yang paling mudah.

Apabila perkahwinan itu mudah, maka semua orang tidak akan merungut. Dari tukang masak, hinggalah kepada mak andam. Semua suka dan gembira lantaran tuan rumah melaksanakan secara sederhana dan simple.

Kecualilah jika ada sesetengahnya memasang pukat di sebalik majlis tersebut. Maka sudah pasti, mereka inginkan yang paling glamour, paling cun dan paling meriah. Berkemungkinan sebagai catatan sejarah dan rekod negara sepanjang 750 tahun, mungkin.

Dalam kes sahabat kita ini, saya berpendapat, jika semua kos adalah ditanggung oleh poketnya sendiri, maka tiada seorangpun yang berani mengangkat suara untuk merungut. Ini kerana duit mak bapaknya.

Baiklah, adapula yang mengatakan ianya adalah hasil sumbangan badan-badan tertentu.  Lantas kita akan bertanya, atas dasar apakah ianya disumbangkan? Adakah kerana beliau berasal dari keluarga yang miskin, hidup melarat dan tiada kemampuan untuk menjamu para jemputan?

Ringkasnya, kita lebih suka mencari glamour daripada mencari pahala.  

No comments:

Post a Comment