Tuesday, October 16, 2012

KENANGAN BERSAMA ALMARHUM TN. HJ. DALIB

==================== Sisipan Ukhuwwah =====================

Gambar : Ihsan dari Faiz Mukmin
Semalam, jam 6 petang saya telah menerima sms dari seorang sahabat untuk memberi maklum atas pemergian sahabat kita al-Marhum Tn. Hj. Dalib bin Dogol.

Saya agak terkejut lantaran baharu sahaja beliau (almarhum) bertemu saya di rumah bagi mendapat rawatan mengenai penyakit yang  beliau (almarhum) alami.

Perkenalan saya bersama beliau agak begitu lama, bermula dengan satu jemputan untuk  pe’mulihan’an dewan makan salah sebuah sekolah di Melaka. Pada masa itu, beliau (almarhum) merupakan tauke kantin asrama tersebut.

Selepas itu, sesi pertemuan demi pertemuaan dalam kuliah-kuliah agama yang beliau hadiri.

Almarhum sememang seorang yang amat komited dalam menghadiri kuliah-kuliah agama. Seingat saya, semasa beliau (almarhum)  sakitpun, beliau (almarhum)  masih berusaha untuk bersama rakan-rakan bagi melibatkan diri dalam sesi kuliah agama tersebut. Semoga Allah swt mengasihi hamba-Nya ini kerana beliau (almarhum) mengasihi majlis-majlis ilmu.

Pernah suatu ketika, beliau (almarhum) bertanyakan saya bagaimana pembelajaran di Maghribi setelah beliau mengetahui saya pernah menuntut di sana. Rupa-rupanya, tertanam hasrat di hati beliau (almarhum) untuk menghantar anak lelakinya (kini bergelar ustaz) menuntut di sana.

Alhamdulillah, anaknya (ust Daud) telah kembali ke tanah air untuk berkhidmat sebagai guru j-Qaf di Johor.

Semalam, ust Daud mengimamkan kami bersolat Maghrib sambil menunggu ketibaan jenazah dari IJN, Kuala Lumpur. Sebaik sahaja selesai solat Magrib, bagaikan dijanji, van jenazahpun tiba. Sekali lagi ust Daud menjadi imam bagi solat jenazah ayahandanya yang tercinta.

Amat tersentuh perasaan kami, sayu dan pilu suasana hening malam itu bagaikan mendengar tangisan dan esakan ust Daud sekeluarga atas pemergian ayahandanya yang tersayang.

Semoga ust Daud sekeluarga tabah menghadapi dugaan ini. Memang berat dan sukar untuk ditempuhi. Ust. Daud, banyakkan bersabar ek..

Di luar rumah, kelihatan begitu ramai tetamu yang datang berziarah sambil mengucapkan ta’ziah atas ujian tersebut. Semoga doa kita semua mengiringi jenazah ke perkuburan.

Ya Allah,
mohon diampunkan
segala dosa kami
dosa rakan-rakan kami
dosa guru-guru kami
dan khususnya
almarhum Tn. Hj. Dalib
yang telah kembali mengadapMu

Kau terimalah ya Allah
segala amalan beliau
maafkanlah segala keterlanjuran beliau
kerana Kau ya Allah
maha Pegampun lagi Maha Penyayang
aamen

No comments:

Post a Comment