Saturday, June 1, 2013

SECEBIS Kenangan Indah

Bersama rakan-rakan dari Universiti Ibnu Tufail, Kenitra. Kenangan ini diambil pada tahun 1988.

Dari kiri berdiri : Mat Nawi, Hisyam, Azlan, Megat, Buhairi
Dari kiri duduk : Anwar, Ahmad, Zamri, Kamarul
Kenangan ini pula semasa merehatkan minda di Muslifin, kawasan  yang dipenuhi salji. Kenangan ini diambil pada tahun 1999.


Dari kiri : Ismail, (Arab), Zuhairi, Mat Nawi, Buhairi dan Ramza
Kami juga telah membentuk persatuan semenjak awal kunjungan pelajar Malaysia ke bumi Magribi ini, iaitu pada tahun 1986 di bawah tajaan Kementerian Pendidikan yang bermenterikan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Barisan pimpinan ini adalah batch ke-4.

Dari kiri : Rushdan (Bendahari), Khairul (Tim. Presiden), Zamri (Presiden), Mat Nawi (Setiausaha), Zuhairi (Pen. Setiausaha)
Mesyuarat agung telah dilaksanakan di Mudarraj Idrisi, Universiti Muhammad Khamis, Rabat.

Dari kiri : Idris, Rushdan, Megat, Khairul, Zamri, Hisyam, Fuad, Mat Nawi, Zuhairi dan Azrul
Semasa kunjugan hormat di bawah program menjejaki ulama.


Sempat menziarahi Sheikh Muhaddis Abdullah bin Siddiq al-Ghimari. Ketika itu usianya hampir mencecah 100 tahun, namun di wajahnya terpancar sinaran seorang alim yang agung, di tangannya terukir puluhan kitab tulisan tangan, khususnya dalam bidang hadis. Beliau sempat bersama Murabbi al-Syahid Hassan al-Banna ketika menuntut di Mesir bersama abangnya Sheikh Muhaddis Ahman bin Siddiq.

Dari kiri : Sheikh Abdullah, Ahmad selaku ketua rombongan
Bergambar bersama adiknya , Sheikh Muhaddis Ibrahim bin Siddiq, sebaik sahaja beliau mengimamkan solat JUmaat dan berkhutbah di Masjid Tanger.


Sheikh Ibrahim berdiri di tengah-tengah dengan berjubah menutup kepala
Sempat juga menziarahi keluarga Bin Siddiq, Sheikh Muhaddis Abdul Aziz bin Siddiq al-Ghimari. Beliau juga terkenal dalam bidang ilmu tasauf.
  
Sheikh Abdul Aziz, empat dari kiri
Kenangan-kenangan indah sempama ini amat sukar untuk dicari ganti. Nilainya amat berharga, khususnya apabila ianya melibatkan kunjungan bertemu para alim ulama.

Ya Allah, ganjarkanlah keberkatan-Mu kepada kalian guru-guru kami, khususnya al-marhum Ustaz Ahmad al-Yazidi yang telah mengajar dan membuka mata kami dalam ilmu agama. Begitu juga kepada Ustaz Syujaie, Dr. Alami, Dr.Farouq Hamadah yang sangat kami hormati. Jadikanlah kami berkemampuan untuk mengikut jejak langkah mereka. Amin ya Rabba Alamin.

No comments:

Post a Comment