Tuesday, August 6, 2013

HUKUM Mengambil Vaksin

Pengertian Vaksin
Vaksin berasal dari bahasa latin, vaccinia (cacar sapi). Ia merupakan bahan antigen yang disuntik ke dalam tubuh bagi merangsangkan pengeluaran antibodi. Dengan adanya antibodi dalam kandungan darah kita, maka dapatlah ia menghalang serangan penyakit dan sekaligus memusnahkan bakteria yang memudharatkan tubuh kita. Dalam bahasa mudah, pengambilan vaksin ini akan bertindak sebagai kaedah pencegahan untuk menghasilkan kekebalan aktif terhadap sesuatu penyakit.

Penghasilan Vaksin
Ada beberapa cara penghasilan vaksin, iaitu :
1-    Menghasilkan vaksin hidup yang dibuat dari bakteria yang sudah dilemahkan daya virusannya.
2-    Mencipta vaksin yang dibuat dari bakteria  yang dimatikan dengan kaedah pemanasan.
3-    Vaksin yang dibuat dari beberapa jenis bakteria dengan memasukkan racun yang telah dilemahkan ke dalam aliran darah.
4-    Vaksin yang dibuat dari bahagian tertentu daripada haiwan atau tumbuhan dengan melakukan kloning dari gen virus atau bakteria melalui penyatuan DNA.

Namun apa cara sekalipun, pengambilan vaksin mempunyai tujuannya yang sama, iaitu menstabilkan fungsi tubuh tanpa menimbulkan kesan penyakit yang ada. Antara contoh vaksin yang telah dijumpai ialah vaksin campak, vaksin influenza, vaksin kolera, vaksin hepatitis B, vaksin meningitis dan sebagainya.

Hukum Mengambil Vaksin
Secara umumnya, vaksin tidaklah membahayakan. Sebaliknya, mampu memberi perlindungan bagi mengatasi pelbagai penyakit yang serius. Hukum mengambil vaksin tersebut adalah dibenarkan dan tidak pula bercanggah dengan tuntutan agama kerana ia termasuk dalam kategori penjagaan diri daripada penyakit sebelum penyakit tersebut menular.

Ini berdasarkan hadis sahih di bawah :
"مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً لَـمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ اليَوْمِ سُمٌّ وَلاَ سِحْرٌ".
(رواه البخاري رقم الحديث 5445)
Bermaksud : Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma ajwah setiap hari, maka dia akan terhindar sehari itu dari racun dan sihir”. (HR Imam Bukhari)

Hadis ini, secara jelas mensyariatkan pengambilan ‘sebab’ untuk membenteng diri dari penyakit sebelum ia terjadi . Hukum mengambil pencegahan adalah sama halnya dengan hukum mendapatkan rawatan daripada sesuatu penyakit yang dialami.

Hukum Berubat Dengan Benda Haram
Perlu difahami bahawa haramnya sesuatu najis itu kerana zat atau sifat yang ada padanya. Namun apabila sifatnya telah berubah, maka hukumnya juga akan berubah. Seumpama haramnya meminum arak adalah kerana sifatnya yang memabukkan. Namun, apabila sebab (memabukkan) sudah tiada, maka hukumnya juga akan berubah. Oleh itu, hukum meminum air nira atau air tuak adalah diharuskan lantaran sifat arak yang memabukkan tadi sudah hilang.

Inilah kaedah yang digunapakai oleh para fuqaha apabila mereka menyebut :
"الحُكْمُ يَدُورُ مَعَ عِلَّتِهِ وُجُودًا وَعَدَمًا".
Bermaksud : “Sesuatu hukum itu adalah berkait rapat dengan sebabnya wujud ataupun tiada”.

Begitu juga dengan kulit bangkai. Pada asalnya adalah haram digunakan. Namun apabila disamak, maka ianya bertukar menjadi harus. Lagipun perkara ini telah berubah menjadi suatu benda yang baharu. Oleh itu, hukum asal digunakan iaitu harus, selagi tiada dalil  yang menajiskannya atau mengharamkannya. Ini adalah pendapat mazhab Abu Hanifah, mazhab Maliki, mazhab Ahmad dan Zohiriah.

Istilah Darurat
Darurat adalah suatu keadaan terdesak untuk memberi keharusan terhadap perkara yang haram. Dengan merujuk kepada situasi dirinya, seandainya beliau tidak mengambil hal-hal yang haram itu, nescaya akan binasa dan mendapat bahaya yang lebih besar akan menimpa dirinya, hartanya dan kehormatannya. 

Dalam suatu kaedah fiqhiyah menyebut :
"الضَّرُورَاتُ تُبِيحُ الـمَحْظُورَاتِ".
Bermaksud : “Darurat itu membolehkan sesuatu yang dilarang”.
Oleh kerana itu al-Izzu bin Abdul Salam (Qawaid al-Ahkam) mengatakan:  Seandainya seorang itu terdesak untuk makan binatang yang haram, maka dia diharuskan memakannya sebab kerosakan jiwa dan anggota badan lebih besar daripada kerosakan memakan binatang yang haram tersebut”.

Sesungguhnya syariat Islam ini terbangun atas kemudahan. Terlalu banyak dalil yang mendasari hal ini, bahkan imam al-Syatibi (al-Muwafaqat) mengatakan : “Dalil-dalil tentang kemudahan bagi umat ini telah mencapai darjat yang pasti”.  Juga sebagaimana yang disebut oleh imam al-Syafie  : “Kaedah syariah di bangun atas dasar bahawa segala sesuatu apabila sempit akan menjadi luas”.

Hukum Berubat Dengan Benda Haram
Ada dua pendapat dalam bahagian ini : Pendapat pertama mengatakan haram dan ini adalah pendapat jumhur berdasarkan hadis di bawah :
فَقَالَ صلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : "إنَّهُ لَيْسَ بِدَوَاءٍ وَلَكِنَّهُ داَءٌ".(روى مسلم)
Bermaksud : “Sesungguhnya khamr itu bukan ubat melainkan penyakit” (HR Muslim).

Manakala berubat dengan perkara yang lain selain arak, terdapat perselisihan ulama : Pertama : Dibenarkan dalam keadaan darurat. Ini adalah pendapat Hanifiah, Syafieyah dan Ibn Hazm. Bercontohkan nabi s.a.w. membenarkan sutera  bagi orang yang terkena penyakit kulit. Sebagaimana Baginda s.a.w. juga membenarkan orang yang sedang berihram mencukur rambutnya apabila ada penyakit.

Kedua : Tidak boleh secara mutlak. Ini adalah pendapat Malikiah dan Hambaliah.

Ini berdasarkan hadis sahih di bawah :
عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ  : "إنَّ اللهَ أَنْزَلَ الدَّاءَ وَالدَّوَاءَ، وَجَعَلَ لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءً، فَتَدَاوَوْا وَلاَ تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ".(رواه أبو داود)
Bermaksud : “Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubatnya, Dia menjadikan setiap penyakit itu ada ubatnya, maka berubatlah dan janganlah berubat dengan benda yang haram”.

Pendapat yang kuat
Pada asalnya tidak boleh berubat dengan benda-benda yang haram kecuali dalam keadaan darurat, iaitu apabila penyakit dan ubatnya memenuhi kriteria di bawah :
1-    Penyakit tersebut dari jenis penyakit yang harus diubati
2-    Benar-benar yakin bahawa ubat itu sangat bermanfaat pada penyakit tersebut
3-     Tidak ada pengganti lainnya yang mubah (harus).

Hukum Vaksin
Kebanyakan fatwa yang dikeluarkan ada menyebut :
1-    Penggunaan vaksin ini telah diakui manfaatnya oleh para doktor iaitu melindungi kanak-kanak dari cacat fizikal dengan izin Allah. Sebagaimana belum ditemui pengganti lainnya hingga sekarang. Oleh itu, penggunaan ubatan dan imunisasi hukumnya adalah dibenarkan.
2-    Dirtambah pula perkata ini termasuk dalam dalam kategori darurat, sedangkan tujuan pensyariatan adalah untuk membendung keburukan dan meraih kemanfaatan.

Petunjuk Nabawi
Kita semua maklumi bahawa jiwa dan semangat yang kuat akan lebih mudah bagi kita untuk menahan diri daripada penyakit yang mendatang. Ini jelas dengan hanya membaca surah al-Fatihah dapat mengurangkan kesakitan yang dialami oleh pesakit.

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam sahihnya menyebut :
عَن جَابِرِ بْنِ عَبدِاللهِ، عَنِ النَّبيِّ صلّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أنَّهُ قَالَ : "لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ، فَإذَا أُصِيْبَ دَوَاءُ الدَّاءِ بَرَأَ بِإذْنِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ". (رواه مسلم)
Bermaksud : Setiap penyakit itu ada ubatnya, apabila ubat itu menepati sesuatu penyakit, maka akan disembuh dengan izin Allah S.W.T.” (HR Muslim)

Hadis lain pula yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Imam Bukhari dalam sahih mereka :
عَنْ عَطاءٍ، عَن أبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : "مَا أَنْزَلَ اللهُ مِنْ دَاءٍ إلاَّ أَنْزَلَهُ شِفَاءً".  (رواه الشيخان)
Bermaksud : Tidak sekali-kali Allah S.W.T menurunkan sesuatu penyakit melainkan bersama-samanya ada penawar”.  (HR al-Shaikhan)

Berdasarkan hadis-hadis tersebut, dapatlah kita rumuskan bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya. Nabi s.a.w. menyebut perkataan ‘berbetulan’ antara penyakit dan ubatan. Ini kerana secara dasarnya bahawa setiap makhluk di alam ini hidup dan wujud secara berpasangan, maka begitulah hakikatnya rawatan, setiap penyakit akan berpasangan dengan ubatan.

Berdasarkan hadis tersebut juga memerintahkan kita supaya mencari ubatan dan tidak boleh dengan hanya berserah diri semata-mata. Ini sebagaimana tidak boleh menahan lapar, dahaga, sejuk, panas dan sebagainya dengan tidak berusaha mencari penyelesaiannya.

Sekiranya jalan usaha telah dicari, namun penyakit tidak juga sembuh, maka pada ketika itu hendaklah bergantung hati kepada Allah S.W.T. untuk mencari kebaikan dunia dan akhirat. Di samping menjauhkan diri daripada segala yang boleh merosakkan diri dan agama.

Di sini kita menolak pendapat yang beranggapan bahawa kita tidak perlu mencari ubat. Mereka berhujah, sekiranya sembuh itu taqdir daripada Allah S.W.T., maka kenapa kita perlu berusaha mencari ubat. Tambah mereka lagi, penyakit yang mendatang itu adalah taqdir daripada Allah S.W.T., maka siapalah kita untuk menolak atau melawan taqdir yang telah ditetapkan.

Persoalan seumpama ini hanyalah dikeluarkan oleh mereka yang dangkal ilmu agamanya. Sedangkan para sahabat r.a. yang begitu hampir dengan nabi s.a.w.  dan mereka yang lebih arif tentang hikmah sesuatu kejadian adalah jauh sekali untuk mengeluarkan ungkapan seumpama ini.

Kita boleh lagi bertanya kepada mereka yang meragui tentang ketentuan Ilahi ini dengan bertanya kepada mereka : Adakah cara ini akan menentukan seseorang itu mesti melakukan sesuatu sebab untuk memperolehi musababnya (hasilnya), samada baik maupun buruk ?. Ini kerana kebaikan atau keburukan apabila telah ditentukan, maka sudah pasti ianya akan terjadi.

Fahaman seumpama inilah yang akan merosakkan agama, dunia dan alam seluruhnya. Pemikiran seperti ini hanya luahan kata bagi mereka yang menolak dan menentang kebenaran sebagai hujah untuk mempertahankan kehendak mereka. Ini bertepatan dengan firman Allah S.W.T. dalam surah al-An’aam (6:148) :
.. öqs9 uä!$x© ª!$# !$tB $oYò2uŽõ°r& Iwur $tRät!$t/#uä .. ÇÊÍÑÈ
Bermaksud : “:..Jika Allah menghendaki, nescaya kami dan bapa-bapa kami tidak akan mempersekutukan-Nya..”.

Kesimpulan
Ringkasnya, Usaha mencari ubat dan membuat kajian terhadap sesuatu penyakit adalah dituntut dan digalakkan dalam agama kita. Apabila pesakit itu merasakan bahawa di hadapannya ada peluang untuk sembuh, maka hatinya akan sentiasa menaruh harapan dan menafikan perasaan berputus asa. Setelah hatinya bermotivasi dan bersemangat, maka akan bangkitlah perasaan dan kekautan rohaninya dan sekaligus akan menguatkan lagi jiwa untuk berhadapan dengan penyakit yang menimpanya.

Demikianlah halnya dengan doktor apabila beliau mengetahui bahawa di sana terdapat penawar kepada penyakit yang dialami oleh pesakitnya. Ini akan menggerakkan hatinya untuk berusaha dan mengkaji ubat-ubatan tersebut.

Maka itu, mengambil vaksin dan melakukan pencegahan diri daripada terkena serangan penyakit adalah juga bertepatan dengan kehendak syara’. Namun, jika vaksin tersebut mengandungi unsur-unsur yang diharamkan maka ianya dibenarkan demi mengelak daripada perkara yang lebih buruk daripada berlaku keatasnya. Dan pada masa yang sama tetap berusaha untuk mengkaji dan mengenal pasti ubatan yang baharu sebagai ganti yang ianya lebih baik dan halal dari segi agama kita. Wallahua’alam.

No comments:

Post a Comment