Monday, December 10, 2012

KEBERSIHAN DALAM SOLAT

=====================Bersih Diri===================

At-taharah atau bersuci ertinya membersihkan diri, pakaian dan tempat dari segala hadas dan najis. Untuk bersuci dari hadas haruslah melakukan wudhu’, mandi wajib atau tayammum. Untuk bersuci dari najis haruslah menghilangkan kotoran yang ada di badan, pakaian dan tempat yang bersangkutan.

Sandaran Nas
Ini merujuk kepada Firman Allah SWT dalam surah al-Maa-idah (5: 6) yang bermaksud :

Bermaksud : “…dan jika kamu berjunub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam perjalanan, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah debu yang bersih”..,

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan As-Syaikhan (Imam Bukhari dan Muslim) ketika seorang badwi telah kencing pada satu sudut dalam masjid, maka Nabi SAW bersabda :
"صُبُّوا عَلَيْهِ ذَنُوبًا مِنْ مَاءٍ"
Ertinya : “Siramkan ke atas air kencing tersebut dengan setimba air”.

Berdasarkan hadis ini, Nabi SAW terang-terangan menyuruh kita menggunakan air untuk membersihkan najis.

Hikmah
Prof. Hamka, melalui bukunya "Lembaga Hidup" menulis tentang wudhu, katanya : "Lima kali sekurang-kurangnya sehari semalam disuruh berwudhu dan solat. Dan meskipun wudhu belum lepas, sunnat pula memperbaharuinya. Oleh itu, ahli tasawuf menerangkan  hikmah wudhu itu. Mencuci muka, ertinya mencuci mata, hidung, mulut dan lidah, kalau-kalau tadinya berbuat dosa ketika melihat, berkata dan makan. Mencuci tangan dengan air, dalam hati dirasa seakan-akan membasuh tangan yang terlanjur berbuat salah. Membasuh kaki, dan lain-lain demikian pula. Mereka perbuat hikmat-hikmat itu, meskipun di dalam hadis dan dalil tidak bertemu, adalah supaya manusia jangan membersihkan lahirnya saja, padahal batinnya masih tetap kotor. Hatinya masih loba, tamak, rakus, sehingga wudhunya lima kali sehari itu tidak berbekas dan diterima Allah, dan sembahyangnya pula tidak menjauhkan dirinya daripada fahsya’ (keji) dan mungkar (dibenci)".

(Tulisan lanjut boleh diperolehi dalam majalah INILAH ISLAM keluaran Februari 2013)

No comments:

Post a Comment