Wednesday, September 28, 2011

Rasulullah Pembawa Rahmat Ke Serata Alam




Empat orang, termasuk dua pengawal keselamatan, cedera ringan dalam satu kejadian letupan di kompleks membeli-belah Empire Gallery, Subang Jaya jam 3.45 awal pagi tadi. (Malaysiakini : 28/9/2011)
Kedatangan Islam beserta kebangkitan Nabi SAW adalah sinar rahmat buat semua ummah di alam ini. Kebergantungan sepenuhnya kepada ajaran Islam menjadi prasyarat pemerolehan rahmat tersebut. Firman Allah dalam surah al-Anbiya’ ayat 107 : (وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين) jelas menujukkan bahawa kerahmatan dan kebangkitan Nabi SAW sangat berkait rapat antara satu sama lain. Tanpa kebangkitan Nabi SAW, bermakna hilanglah juga kerahmatan tersebut.
Rahmat dengan bahasa mudah ialah ‘kesian’. P Ramlee menyandarkat ungkapan ini sebagai laluan untuknya berkahwin tiga. Apabila ditanya salah seorang isterinya kepada pemandunya, maka katanya ‘kesiaaan’. Kesian ala P Ramlee ini telah berjaya menyelamatkan beliau untuk percitaan seterusnya.
Lantaran itu, kita juga akan terselamat dari sebarang kecelakaan selagi mana kesian (kasihan belas) Ilahi ada bersama kita. Kesian Ilahi ini akan berkekalan selama mana kita menghidupkan ajaran Nabi SAW. Ianya akan lenyap sikit demi sedikit setelah mana peninggalan kita terhadap ajaran tersebut sedetik demi sedetik. Sehinggalah ianya dicabut, maka pada saat itu, tergadah kita tiada bermakna lagi. Namun, segala puji bagi Allah SWT atas rahmat-Nya mendahului marah-Nya.




ذكر العلماء في مقام تفسير الآية الكريمة بعض مظاهر صلى الله عليه وآله رحمة للعالمين :
1) أنه الهادي إلى الله والقائد إلى رضوانه .
2) أن تكاليفه أسهل من تكاليف ساير الأنبياء، وشريعته سبب لإسعاد الناس وموجب لصلاح معاشهم ومعادهم .
3) أنه تعالى يعفو عن أمته بسبب شفاعته .
4) أنه رحم كثيرا من أعدائه ببذل الأمان لبعضهم، و قبل الجزية من أهل الكتاب .
5) أنه سأل الله تعالى أن يرفع عن أمته عذاب الاستيصال. وقد عوفي الكافر والعاصي مما أصاب الأمم السابقة من الخسف والمسخ والقذف، كما حدث لأصحاب السبت .
6) هو نعمة على الكافر لأنه عرضه للإيمان والثواب الدائم، وهداه وإن لم يهتد. وذلك كمن قدم الطعام إلى جائع فلم يأكل، فإنه منعم عليه، وإن لم يقبل .
7) وجود الرسول بين ظهراني الأمة أمان لهم، و ما كان الله ليعذبهم والرسول فيهم.
و جميع ما ذكر حق وصواب، إلا أن الرحمة في المنظور القرآني أعمق من ذلك وأوسع. و قد ذكرت الرحمة في البسملة باشتقاقين ( الرحمن ) و( الرحيم )، وفي الروايات الشريفة أن الرحمة الرحمانية هي الرحمة التي تعم جميع المخلوقات. والرحمة الرحيمية هي الرحمة التي تخص المؤمنين. وحيث أن محمد وآله صلى الله عليهم أجمعين أكمل الخلق فلا بد أن يتجلى فيهم كلا الرحمتين في أعلى صورها ودرجاتها. و هم واسطة الفيض و قطب عالم الإمكان فهم رحمة رحمانية . و هم الطريق إلى الله تعالى، و من أراد الله تعالى بدأ بهم و هم أبواب الإيمان فهم رحمة رحيمية. و لهذا الكلام غور غائر لا يخفى على ذوي البصائر.

No comments:

Post a Comment