Monday, December 26, 2011

Apabila Telunjuk Tidak Lagi Menunjuk



Jari adalah anugerah Ilahi untuk kita gunakannya pada jalan yang diarahkan berbuat demikian. Jari telunjuk mempunyai makna yang amat luas, ia mampu bertindak sebagai pemberi arahan agar penerima arahan tersebut bertindak mengikut garis telunjuk yang diarahkan.

Terkadang jari telunjuk itu tidak menunjukkan kepada sesuatu yang berada di depannya, sebaliknya me...nunjukkan pula kepada apa yang ada di belakang telunjuk tersebut. ini yang kita maksudkan sebagai makna tersirat, dalam usul fiqh dipanggil mafhum mukhalafah.

Situasi ini amat jarang difahami orang keramaian. Akhirnya, mereka mudah tertipu dan ditipu lantaran kurang cekap membaca fenomena telunjuk tersebut.

Saya bagi kata kunci yang cukup senang untuk membantu kita dalam memahami situasi ini. Jika sekiranya telunjuk itu datangnya dari mereka yang mempunyai kepentingan bagi pihak mereka melebihi yang lain, maka bacalah telunjuk itu dengan makna sebaliknya. Manakala, jika telunjuk itu datangnya dari mereka yang ingin menjaga kepentingan yang lain, maka bacalah apakah yang ada di hujung telunjuk tersebut.

Ini agak berfalsafah sikit.

Tak mengapa, saya berikan contoh..Pihak atasan menggubal peraturan, katanya untuk kebaikan orang bawahan, maka, tuan-tuan mesti baca bahawa peraturan itu sebenarnya ada berkemungkinan untuk menjaga hanya pihak atasan. Akhirnya orang bawahan terpaksa mengikut peraturan tersebut, sedangkan laba adalah milik orang atasan.

No comments:

Post a Comment