Monday, December 26, 2011

Isu Tauliah Mentauliah



Dasar penjajah masih mengalir dalam darah pentadbiran di negara kita. Kita kata, baik betul orang putih ni, tak masuk campur langsung pasal agama, semuanya diserahkan kepada raja/sultan selaku ketua agama yang akhirnya pula membentuk jabatan agama bagi pihaknya.

Maka, seseorang itu pada dasarnya adalah dilarang berdakwah atau berkuliah selagi tiada keizinan bertulis daripada jabatan yang menjaga perihal agama. Orang putih bagitau, buatlah cara macam ini agar kesucian agama terjaga dan Islam hanya dimampu milik oleh orang Melayu sahaja.

seronok ahli jabatan agama pasal dapat satu tugas hasil peninggalan puak-puak penjajah. Akhirnya, kita lihat, agama lain (Hindu, Kristian...) bergerak rancak tanpa ada halangan lantaran mubaligh mereka tidak perlu memilik tauliah untuk berdakwah. Kita pula (orang Melayu Islam) tidak dibenarkan berbuat demikian selagi tidak memilik tauliah tersebut.

Adakah untuk bercakap Islam dengan kenalanpun perlu kepada tauliah?
Bagaimana pula mereka yang dijemput ke rancangan radio dan tv, diminta pula untuk bercakap pasal Islam itu indah, sedangkan orang tersebut belum pasti memiliki tauliah, dan berkelulusan pula bukannya bidang agama?
Atau tauliah itu hanya diperlukan apabila seseorang itu hendak bercakap di dalam surau/masjid sahaja?
Kalau itu, JK surau yang mengumumkan majlis perkahwinan setiap Jumaat hendaklah juga memohon tauliah...

Beginilah jadinya apabila Islam mengikut acuan kita, bukannya kita mengikut acuan Islam. Lebih parah lagi jika acuan itu adalah warisan nenek moyang penjajah.

No comments:

Post a Comment