Friday, December 30, 2011

Islam vs Kapitalis

(Madrasah Salihiah, Kedah)

Saya sebenarnya tak lah suka sangat mengulas pandangan orang. Namun, sekiranya pandangan itu semacam terbabas, tersodong pembahagi jalan, eloklah saya berikan sedikit cerahan minda agar tidak ramai orang terkeliru dan termanggu.

Dalam tt (tukartiub.blogspot.com) di bawah kelolaan Hishamuddin Rais ada menyatakan dalam tajuknya : INI HANYA BUKTI KAPITALIS KUAT, dalam komentarnya (apa yang saheh ialah kuasa pemodal lebih kuat dari kuasa agama) atau dalam bahasa Inggerisnya adalah : The power of capital is stronger over the power religion. di awal komentarnya :
jangan silap faham
apa yang ditulis oleh tukar tiub
bukan hal siapa salah dan hukum apa?
yang cuba dimunculkan oleh tukar tiub
ialah bukti bahawa kuasa lobi kaum pemodal lebih kuat kuasa agama.

Saya ingin bersangka baik kepada abg Hisham tukartiub.

Hendaknya kita jelas bahawa Islam dimunculkan Allah SWT adalah untuk menghapuskan segala sistem yang merosakkan keadilan dalam kalangan manusia. Antara sistem tersebut ialah sistem kapitalis yang berteraskan keuntungan semata-mata dengan apa cara sekalipun. Cara yang paling digemari bagi idealogi ini ialah pewujudan amalan riba dalam setiap sistem kewangannya. Akhirnya terhimpunlah golongan kaya bertambah kaya, manakala golongan pengemis akan bertambah mengemislah mereka sehingga ke anak cucu.

Bayangan kapitalis yang mementingkan keuntungan material semata-mata tanpa disusuri dengan akhlak terpuji terkadang terbawa-bawa ke dalam sistem perbankan Islam yang kita amalkan. Ikut kaedah agama, mereka betul, asalkan tiada unsur riba, maka sah lah jual beli atau pinjaman itu.

Perlu kita sedar bahawa matlamat sistem muamalat dalam Islam adalah memberi bantuan itu yang utama, kemudian baharulah difikirkan keuntungan. Bukan sebaliknya. Maka itu, memberi dan mengeluarkan zakat adalah salah satu dari rukun Islam yang lima. Tujuan zakat adalah menghulur bantuan kepada asnaf yang lapan. Ini bermakna, orang membri zakat bertambah berkat hartanya, dan orang yang menerima zakat terhakislah rasa irihati dalam dirinya.

Untuk memberi zakat, seseorang itu hendaklah berusaha giat bagi menggumpul harta dan dana agar misi bantuan itu tercapai. Ini bukan idea kapitalis. Ini adalah idea Islam. Berusaha gigih mencari dana mengikut saluran yang dibenarkan.

Itulah sebabnya Islam tidak merukunkan Islam itu dengan menerima zakat. Ini kerana orang yang menerima tidak menyumbang apa-apa. Meskipun begitu, selaku muslim, mereka wajib berusaha seusaha orang yang memberi zakat tadi, agar beliau juga mampu berperanan dalam misi bantuan yang kita sebutkan tadi.

Inilah Islam. indah dan tersusun rapi sistemnya. Jauh sekali bezanya dengan sistem kapitalis.

Dari itu, kuasa agama sudah pasti jauh lebih berkuasa dengan kuasa kapitalis. Kuasa kapitalis berbentuk keuntungan sementara, manakala kuasa agama berbentuk keuntungan bersama dan kekal. Kuasa agama telah terbukti lebih dari 1400 tahun yang lalu, manakala kuasa kapitalis, sehingga kini terancam kepada permusuhan dan pemberontakan, juga memperanakan mangsa-mangsa muflis.

No comments:

Post a Comment