Saturday, December 31, 2011

Menarilah Selagi Terdaya...



Lembaga Penapisan Filem (LPF) merupakan agensi yang ditugaskan untuk menapis kandungan rakaman untuk filem dan video untuk ditayangkan di Malaysia. LPF ditubuhkan di bawah Seksyen 3 Akta Filem (Penapisan) 1952 (disemak tahun 1971) dengan tujuan "menjaga keselamatan negara dan keharmonian kaum serta melindungi kepentingan negara dan rakyat daipada pengaruh buruk dan unsur-unsur negatif yang mungkin dipaparkan dalam sesetengah filem, sejajar dengan tuntutan prinsip-prinsip Rukun Negara." (sedutan dari wikipedia LPF).

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam, berkuatkuasa 2012, Lembaga Penapis Filem (LPF) telah menetapkan bahawa pihaknya tidak lagi menapis sesebuah filem sebelum ditayangkan, sebaliknya peranan tersebut akan diserahkan kepada pengarah dan penerbit filem itu sendiri. ketetapan itu diambil selepas mendengar pandangan dari semua pihak khususnya yang menjayakan industri perfileman negara.

Sebaik sahaja pengumuman ini dibuat, hantu Kak Limah adalah antara watak yang pertama telah berjaya meloloskan diri dari ditapis. Akibatnya, hantu Kak Limah dilihat merayau-rayau di Kampung Temilang, Pengkalan Berangan, Marang, Terengganu. Berita ini telah disahkan benar oleh Mazlan Ali, 55, beserta lima ahli keluarganya yang lain turut diganggu.

Rakan Kak Limah, 'orang minyak' juga turut terlepas dari lembaga penapisan tersebut. Akibatnya, penduduk Kampung Laksamana sering diganggu. Namun, kejadian ini belum lagi dibuat laporan polis.

Sementara itu, Kampung Nakhoda yang berada bersebelahan dengan Kampung Laksamana di Gombak turut menerima nasib yang sama apabila wang disimpan di rumah boleh hilang sekelip mata dengan jumlah yang besar. Tetapi akhirnya, penduduk kampung mengetahui punca kes tersebut akibat amalan ilmu hitam.

Ini adalah sebahagian dari deretan seram lantaran pendedahan filem-filem kita berunsurkan hantu syaitan tahyul. Tuan-tuan bolehlah tengok 'Hantu Kak Limah Balik Rumah' arahan Mamat Khalid, 'Hantu Bonceng' arahan Ahmad Idham dan macam-macam lagi.

Saya kurang pasti tahap penapisan LPF ke atas filem-filem tersebut. Walhal, unsur tahyul dan ilmu hitam, bukan sahaja khurafat, bahkan boleh terseret ke lembah durjana mensyirikkan Allah SWT (nauzubillah). Apakah pelakon kita sudah kebal dan berupaya untuk melakonkan apa-apa sahaja tanpa memikirkan dosa syirik? Yang peliknya, bila ada gangguan, puak-puak ustazlah yang dirujuk. Eloknya, ustaz-ustaz ni jual mahallah sikit, janganlah murah sangat...ni, ada yang sanggup menawarkan diri untuk memberi rawatan percuma. Kurang pastilah saya, dari mana perguruan ustaz tersebut. Setahu saya, kita tidak digalakkan untuk menawarkan diri dalam merawat pesakit.

Begitu juga halnya terhadap filem yang berunsurkan lucah. Bagi mereka, selak sana, dedah sisi, peluk-peluk, ghairah-ghairah dan sebagainya itu sebagai unsur pelaris kepada filem mereka. Antara filem tersebut, 'Datin Ghairah', "Anu Dalam Botol', hatta 'Ombak Rindu" pun tak sunyi daripada menyelit unsur ghairah yang sangat-sangat tidak patut dan tidak layak diluluskan untuk ditonton babak tersebut.

Janganlah kita terikut-ikut sangat dengan rentak tarian Barat. Mereka sudah tidak ada agama dan pegangan lagi. Hidup mereka bak kata orang semacam binatang ternakan. Buka mata, cari makan, tutup mata, cari betina.

Saya tidak dapat membayangkan keadaan filem kita nanti, yang sudah ditapispun masih terlepas, inikan pula tanpa tapisan. Untuk penyedap kata, maka disebutlah penerbit dan pengarah untuk bertindak sebagai penapis yang bertanggungjawab. Bukankah mereka itu kelompok yang sentiasa mencari kehendak pasaran. Jika mudik kata pasaran, maka bermudik-mudiklah mereka. Jika ke hilir kata mereka, maka berebutlah menghilirkan filem dengan tujuan yang satu, meraih sebanyak mungkin pulangan ongkos.

Lantaran itu, Islam mengingatkan para penyair dalam surah as-Syuara' (ayat : 224-227) supaya berhati-hati ketika bersyair/bersajak, kerana ramai dari kalangan mereka hanya menempah dosa melainkan mereka yang beriman dan sentiasa mengingati Allah SWT.

No comments:

Post a Comment