Thursday, December 29, 2011

HADIAH BERUPA UMPAN....

Biasanya kita akan mengucap syukur dan berterima kasih setelah dihadiahkan sesuatu kepada kita. Sama ada besar atau kecil nilaian barangan yang diberikan, namun di hati tetap berbunga rasa gembira dan bersyukur.

Namun, sebagai manusia biasa yang memiliki cita rasa dan nafsu tersendiri, sudah pasti amat sukar untuk diuruskan tahap kepuasan mereka. Yang tidak puas akan menag...ih kepuasan, manakala yang sudah puas akan mencari kepuasan baharu, yang akhirnya nanti, orang atasan akan puas dan bertambah puas, sementara itu, orang bawahan pula akan sentiasa menagih-nagih kepuasan. Ini kerana kepuasan itu enggak bisa dikongsi pak...walau dengan secawan kopi sekalipun.

Sebetulnya semalam di Putrajaya kami (murid-murid tua bahagian tajaan) telah didedahkan dengan SBPA...di sana pelbagai 'celoteh' yang diutarakan bagi menghibur rasa dan jiwa yang telah lama berkelana dalam SSM...jiwa-jiwi ini ada yang merana dan tertekan dengan SSB..namun, nampaknya lenggok kata, kias bahasa tetap ketiga-tiga (SBPA, SSM dan SSB) sistem ini memberi ruang kepada mereka yang rapat dengan bos masing-masing. Dengan kata lain, durian tetap durian, mentimun tetap mentimun. Kita tak akan jumpa harga durian seharga mentimun, dan bau durian sebau mentimun. Tambahan pula, kini kini harga durian melambung-lambung naik dan harga mentimun sekadar nilaian titisan peluh orang kampung.

Isu kebosan inilah terkadang menjadikan orang-orang bawahan bertambah bosan untuk berkualiti dalam bekerja. Janganlah ada seorang bos yang menganggap mereka yang rapat dan sebulu dengannya sahaja rajin dan tahu membuat kerja, sedangkan, banyak lagi yang lain mampu bekerja dalam zon mereka sendiri, bahkan banyak pula menyumbang kepada prestasi sesebuah institusi.

Sayangnya, SBPA telah menjarak-jauhkan lagi antara dua kelompok ini. Kemungkinan inilah dasar kapitalis yang diagung-agungkan sesetengah pihak. Islam berpesan, janganlah pula kumpulan elit itu hidup dalam dunia keelitan mereka, dan kumpulan marahain dengan kemarahainannya. Sudah lama Islam merobohkan benteng pemisah antara mereka. Seorang imam tak mungkin dan tidak sah solat jamaahnya jika bersolat di bilik imam, sedangkan makmumnya pula berada di ruang solat.

Tuan-tuan, inilah ajaran Islam. Cukup-cukuplah kita berkonsepsikan pengurusan hidup kita dengan mendarah-dagingkan ajaran barat, sehingga sanggup berkononkan Islam. Yakinlah kita, Islam menunjukkan kita pengurusan yang terbaik, pengurusan yang mampu menjinakkan kepuasan diri masing-masing. Cubalah renungi ayat-ayat surah al-Anfaal pabila sahabat merungut tentang harta rampasan perang, lantas Rasulullah selaku bos pada masa itu menjelaskan bahawa semua harta rampasan perang itu adalah milik Allah dan RasulNya, bertaqwalah kamu...

No comments:

Post a Comment