Saturday, January 7, 2012

Apabila Tibanya Pertolongan Allah...

Semua kita adalah lemah. Lemah untuk mencapai sesuatu. Lemah untuk menghalang sesuatu. Lagi lemah apabila berdepan dengan kekuatan Rabbul Jalil.

Dari itu, janganlah sekali-kali kita atau berkali-kali berhasrat atau cuba mempertaruhkan kekuatan untuk berdepan dengan kekuatan Yang Maha Gagah.

يا حسرة على العباد Alangkah ruginya ummat ini apabila mereka cuba untuk mencabar dan memperadukan tenaga dan kehebatan yang ada untuk menentang Tuhannya.

Sedarkah mereka, siapakah yang memberikan mereka udara untuk bernafas, yang memberikan mereka makan dan minum untuk terus hidup, yang mendidik dan membesarkan mereka, dan yang menganugerahkan mereka segala-galanya sehingga dilantik menjadi khalifah di dataran ini ???.

Inilah sikap manusia, cukup sukar untuk mensyukuri, namun amat mudah pula untuk memprotes. Sedangkan udaran yang diberikan itu tidak pernahpun dibilkan, sinaran mentari yang senantiasa muncul tanpa jemu-jemu, tidak pernah pula dituntut bayarkan.

Pabila datang saat dan ketikanya, maka pertolongan Allah swt akan muncul jua. Pertolongan yang mengatasi segala persiapan dan kekuatan para zalimin. Pertolongan yang bisa meranapkan perancangan para makirin. Pertolongan itu datang untuk menunjukkan bahawa di sana ada Tuhan yang perlu dihormati dan disembah. Datangnya pertolongan itu sebagai ganjaran atas penat lelah para pejuang. Kedatangannya atas arahan dari Allah swt tanpa seorangpun mampu menolak atau mengelak.

Pada masa itu, terhantuk atau tergadah tiada gunanya lagi. Ibarat Firaun yang telah tewas dan menyerah kalah, namun segala-galanya sudah terlambat. Usahlah kita mengulangi sikap kefiraunan ini dalam diri kita.

Masa masih ada. Tidak perlu untuk kita berlindung di sebalik tiang mahkamah. Sepanjang masa asyik terlepas dari kejahatan yang dilakukan. Sering mengenakan orang lain sebagai mangsa kerakusan kita. Sedar dan sedarlah...

Syabas kepada para pejuang keadilan, semoga Allah memberi pertolongan kepada tuan.
















No comments:

Post a Comment