Tuesday, January 3, 2012

Berbohong Untuk Bermaruah ?...




Antara sifat keji yang sepatutnya dihindari setiap insan yang menggelarkan dirinya muslim adalah sifat bohong, dalam bahasa Arab dipanggil kazib.

Namun, ada sesetengah dari kalangan kita beranggapan pembohongan itu adalah jaket keselamatan yang perlu dipakai demi menyelamatkan maruah diri. Kalaulah bercakap bohong itu mampu memartabatkan harga diri, sudah pasti Rasulullah saw dan para sahabatlah ra akan menjadi kumpulan pertama memiliki sifat demikian.

Sedangkan sejarah Islam tiada memberitakan hal demikian. Rasulullah saw sendiri dianugerahkan gelaran al-amin lantaran baginda saw berlaku jujur dan amanah serta benar dalam perwatakan harian baginda saw.

Sebaliknya sejarah Islam menampilkan puak-puak yang sering melakukan pembohongan ini adalah terdiri dari kelompok para munafiqin seperti Musailamatul al-Kazzab, Abdullah bin Ubai bin Salul dan sespecies yang lain.

Dari itu, siapakah yang benar dan siapakah pula yang berbohong tentang isu pembiayaan wang zakat berjumlah RM63,650 bagi tujuan pembiayaan kos guaman membabitkan menteri agama kita ?

Begitu juga, siapakah pula yang berbohong dalam tindakan yang diambil ketika menyuraikan demonstrasi para penuntut UPSI tempoh hari sehingga menyebabkan kecederaan sebilangan penuntut termasuk Pengerusi Badan Mahasiswa Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Safwan Anang Talib.

Samalah juga dengan kes permohonan maaf yang dilaporkan Harakah, namun dinafikan oleh tuan badan.

Rakyat telah muak dan mual dengan siri-siri pembohongan seumpama ini. Sudah sampai masanya kita berkata benar. Bercakap benar tidak merugikan apa-apa. Malah, menaikkan lagi martabat diri.

Benarlah kata orang tua-tua, sekali kita berbohong, maka kita akan terus berbohong, sehinggalah disebut dalam agama kita sebagai kazzab. Kazzab bermaksud, kelakuan melampau (sighah mubalaghah) dalam berbohong.

Bacalah ayat 9-10 surah al-Baqarah yang memperihalkan orang-orang berbohong. Mereka cuba untuk menipu Allah swt dan orang-orang yang beriman, sebaliknya merekalah yang membohongi diri mereka sendiri tanpa mereka sedari, kerana di dalam hati mereka itu ada penyakit dengki dan jahat, lantaran itu, Allah swt tambahkan lagi penyakit tersebut.

Marilah kita memohon perlindungan Allah swt dari dijangkiti dengan penyakit-penyakit ini akibat dari tindakan kita yang berbohong.

No comments:

Post a Comment