ANTARA TOKOH :
Ø Zaman Sahabat :
(3) Ibn Zubair
Ø Zaman Tabi’in dan Atba’ Tabi’in :
(4) Mujahid
Ø Zaman Moden :
(8) Syed Qutb
(9) Prof. Hamka
Ibn Abbas ra.
ü عبدالله بن عباس بن عبد المطلب
ü ولد قبل الهجرة 3 سنين
ü فأتي به النبي فحنكه
ü ولازم النبي في صغره
ü وتوفي النبي وعمره 13 سنة
ü فلازم كبار الصحابة
ü مات بالطائف وعمره 70 سنة
ü يلقب بالحبر
ü وله درجة عظيمة من الاجتهاد والمعرفة بمعاني الكتاب
ü قال ابن مسعود :نعم ترجمان القرءان ابن عباس
ü قال عطاء : ما رأيت أكرم من مجلس ابن عباس، أصحاب الفقه عنده، وأصحاب القرءان عنده، وأصحاب الشعر عنده، يصدرهم كلهم من واد واسع.
ü قال علي يثني على تفسير ابن عباس : كأنما ينظر إلى الغيب من ستر رقيق
ü دعاء النبي (ص)
ü نشأته في بيت النبوة
ü ملازمته لأكابر الصحابة
ü حفظه للغة العربية
ü بلوغه مرتبة الاجتهاد
ü (إذا جاء نصر الله والفتح) – فذلك علامة أجلك
ü (أولم ير كفروا أن السماوات والأرض رتقا ففتقناهما) – السماء رتقا لا تمطر والأرض رتقا لا تنبت، ففتق هذا بالمطر وهذه بالنبات.
Ibn Jarir al-Tobari
ü أبو جعفر محمد بن جرير الطبري
ü الإمام الجليل والمجتهد المطلق
ü ولد سنة 224 هـ
ü مات ببغداد سنة 310هـ
ü الخطيب البغدادي : فكان حافظا لكتاب الله، وبصيرا بالقرءان، عارفا بالمعاني، فقيها في أحكام القراءان، عالما بالسنن وطرقها، وصحيحها وسقيمها، وناسخها ومنسوخها، عارفا بأقوال الصحابة والتابعين، عارفا بأيام الناس وأخبارهم.
ü في 30 جزءا
ü كاد يفتقد ثم قدر الله أن نجد عند الأمير حمود بن الأمير عبد الرشيد من أمراء نجد
ü قال ابن خزيمة : نظرت فيه من أوله إلى آخره فما أعلم على أديم الأرض أعلم من ابن جرير.
ü يفسر الآية بالآية
ü ثم يسند إلى الصحابة أو التابعين
ü قام بترجيح الأقوال
ü (فإن طلقها فلا تحل له أن من بعد حتى تنكح زوجا غيره) – أيهما النكاح أو الجماع، فقال كلاهما.
Ibn Kathir
ü Ismail bin Amru bin Kathir
ü Lahir di Basrah, 700H
ü Dibesarkan di Damsyik
ü Bermazhab Syafie
ü Banyak terpengaruh dengan Ibnu Taimiyyah
ü Meninggal pada 774H
ü Disemadikan di sebelah Ibnu Taimiyyah
ü Beliau hilang penglihatan pada akhir usianya
ü Ahli Tafsir, ahli Hadis dan ahli sejarah
ü Kata Ibnu Hajar : “Berkecimpung dalam bidang Hadis sehingga mendalami matan dan perawinya, membuat tafsiran al-Quran dan menulis kitab hukum namun tidak sempat disempurnakan, juga menulis dalam ilmu sejarah.
ü Hasil karangan beliau ialah :
ü تفسير القرءان العظيم
ü جامع المسانيد
ü التكميل في معرفة الثقات والضعفاء والمجاهيل في رجال الحديث
ü شرح البخاري
ü الاجتهاد في طلب الجهاد
ü طبقات الشافعية
ü الفصول في سيرة الرسول
ü البداية والنهاية في التاريخ
ü قصص الأنبياء
Tafsir Ibn Kathir
ü Kitab tafsir yang terkenal dalam kalangan tafsir ma’thur
ü Berada pada tangga yang kedua selepas tafsir Imam Jarir
ü Dicetak kini dalam 4 jilid
ü Menyebut ayat
ü Menguna gaya bahasa yang mudah
ü Mengait ayat yang ditafsir dengan ayat lain sehingga jelas makna dan maksudnya
معنى قوله تعالى :(إني جاعل في الأرض خليفة)
(هو الذي جعلكم خلائف الأرض) ، (ويجعلكم خلفاء الأرض)، (فخلف من بعدهم خلف)
أي قوما يخلف بعضهم بعضا، قرنا بعد قرن، جيلا بعد جيل.
ü “ iaitu suatu kaum akan diganti dengan kaum yang lain, satu kurun ke satu kurun, satu generasi ke satu generasi”
ü Kemudian dikaitkan pula dengan hadis yang berkaitan
ü Di sini, beliau akan menjelaskan kedudukan antara hadis-hadis tersebut, samada dapat berhujjah dengannya atau sebaliknya
(...إني جاعل في الأرض خليفة يعني مكة).
هذا مرسل ، وفي سنده ضعيف
ü “ ini adalah hadis mursal, terdapat perawi hadis yang lemah dalam untaian perawi hadis”
ü Selepas itu, beliau akan mendatang kata-kata dari para sahabat, tabiin dari kalangan ulama salaf
ü Di sini, beliau akan mentarjih, mendhaif dan mentashih serta menta’dilkan sesuatu riwayat dengan riwayat yang lain.
ü Situasi seumpama ini hanya berlaku apabila seseorang itu mendalami cabang-cabang ilmu Hadis dan Rijalnya.
ü Untuk menjaga kekudusan ayat-ayat al-Quran.
ü Sebagai bukti kukuh keunggulan Islam yang tiada pada agama lain.
ü Beliau memberi peringatan terhadap cerita-cerita yang berunsur israiliyat dan cerita ghaib.
ü Kadang-kadang diterangkan kedustaan dan kepalsuan yang terdapat di dalamnya.
ü Biasanya sebagai ahli sejarah, sebarang cerita akan dicampur aduk dan ditokok tambah, tetapi berbeza dengan apa yang telah dilakukan oleh Ibnu Kathir.
ü Sebagai ahli hadis, beliau hanya memilih hadis-hadis sahih yang marfu’ dan menjauhkan cerita-cerita khurafat.
ü Jika ada hadis yang dhaif, maka diceritakan tahap lemahnya dan diterangkan kepalsuannya serta memberi peringatan secara bersungguh-sungguh.
ü Ibnu Kathir menceritakan suatu kisah yang panjang mengenai kaum Yahudi yang mencari seekor lembu betina yang disifatkan Allah kepada mereka setelah mereka bertanya tentang sifat-sifatnya.
ü Kemudian beliau menyebut perawi cerita itu. Zahirnya, semua cerita itu diambil dari kitab-kitab Bani Israil dan ia termasuk dalam perkara yang harus dinukilkan.
ü Tetapi kita tidak boleh membenarkannya atau mendustakannya, kerana ia tidak boleh dijadikan pegangan kecuali jika ianya bertepatan dengan nas yang terdapat di sisi kita.
(Tafsir Ibnu Kathir, jld.1, m.s. 109-110)
ü Begitu juga ketika beliau meriwayatkan sebuah kisah yang mengandungi perkara-perkara pelik dan ajaib dan ianya tidak dapat diterima oleh aqal, maka beliau membatalkan dan terus berpegang dengan kisah yang dibawa oleh al-Quran secara ringkas.
ü Beliau menyebut kisah-kisah ghaib dan asing, kemudian mengakhiri dengan berkata:
ü “Sesungguhnya kisah Harut dan Marut telahpun diriwayatkan dari sekumpulan tabiin seperti Mujahid, Suddi, Hasan dan lain-lain lagi.Tiada hadis sahih yang marfu’. Zahir al-Quran menceritakan secara am dengan ringkas dan tidak terlalu panjang mengenainya. Maka kita mengimani setiap yang tersebut dalam al-Quran dan berserah kepada Allah, hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui hakikat cerita tersebut”.
(Tafsir Ibnu Kathir, jld.1, m.s. 141)
ü Kisah peti (tabut) yang terdapat gambar para anbiya’ yang diperbuat daripada ranting kayu, saiznya 3 hasta panjang dan 2 hasta lebar.
ü Kata al-Alusi : “Aku tidak pernah menjumpai satupun hadis yang sahih marfu’ untuk membuka kunci mangga peti tersebut”.
(روح المعاني في تفسير القرءان العظيم jld. 2 m.s.168-169)
ü Diceritakan kisah raja semut dengan saiz badannya yang besar, kakinya yang tempang, dan namanya pula Takhiah.
ü Namun Ibnu Hayyan dalam Bahru Muhitnya menjelaskan : “Aduhai! Siapakah yang meletakkan nama dengan lafaz yang khusus bagi semut itu?”
ü Namun al-Khazin dalam Tafsirnya :لب التأويل في معاني التنزيل: (وهل أتاك نبأ الخصم إذ تصور المحراب...)
ü Menceritakan kisah Nabi Daud apabila syaitan berupa burung merpati yang dijadikan daripada emas, bentuknya menarik, sayapnya dari permata.
ü Keindahan burung tersebut menyebabkan Nabi Daud terlupa solat.
ü Begitu juga dengan kisah isteri Uriya yang terlihat oleh Nabi Daud dan mempesonakannya sehingga Nabi Daud membuat helah kepada suaminya supaya pergi berjihad dan mati.
ü Ini semua kisah menafikan kema’suman Nabi Daud dan perlu ditolak tafsiran seumpama ini.
Ibn Masuud
ü عبدالله بن مسعود وينسب بابن أم عبد
ü وهو أول من جهر بالقرءان بمكة وأوذي من أجل ذلك
ü فكان يخدم النبي (ص) في أكثر شؤونه
ü حتى يظن أبو موسى الأشعري من أهل بيت الرسول (ص)
ü مات في المدينة سنة 32هـ وكان عمره بضعا وستين سنة
ü أحفظ الصحابة لكتاب الله
ü وكان الرسول (ص) يحب أن يسمع منه القرءان
ü اقرأ علي سورة النساء فقال : أقرأ عليك وعليك أنزل؟ قال : إني أن أسمعه من غيري، فقرأت حتى بلغت : (فكيف إذا جئنا من كل إمة بشهيد وجئنا بك هوؤلاء شهيدا) فاضت عيناه صلى الله عليه وسلم.
ü قال ابن مسعود : لقد علم أصحاب محمد أني أعلمهم بكتاب الله وما أنا بخيرهم، ولو أني أعلم أن أحدا أعلم بكتاب الله مني تبلغه الإبل لأتيته.
ü مجاهد بن جبر المكي المقرئ والمفسر
ü ولد سنة 21 هـ في خلافة عمر الخطاب
ü وكانت وفاته بمكة وهو ساجد
ü سنة 104هـ وعمره 83 سنة
ü وكان أوثقهم واعتمد عليه الشافعي والبخاري
ü وعن الفضل بن ميمون أنه قال : عرضت القرءان على ابن عباس ثلاث عرضات، أقف عند كل آية، أسأله فيم نزلت، وكيف كانت؟.
ü قال سفيان الثوري : إذا جاءك التفسير عن مجاهد فحسبك به.
ü (ولقد علمتم الذين اعتدوا منكم في السبت فقلنالهم كونوا قردة خاسئين) –مسخت قلوبهم ولم يمسخوا قردة وإنما هو مثل ضربه الله لهم كمثل الحمار يحمل أسفارا. ولكن ابن جرير لا يرتضي هذا التفسير.
Rashid Redza
ü نشأ السيد رشيد رضا في طرابلس الشام
ü وفيها تلقى العلم عن شيوخها وعلمائها
ü وأعجب بالسيد جمال الدين الأفغاني ولكن لم يسعده الحظ
ü ثم اتصل بالشيخ محمد عبده فأسعد الحظ، وكان أول اقتراح عرضه عليه أن يكتب تفسيرا للقرءان
ü ونهجه في التفسير نهج أستاذه الذي كان يلقى دروسا في التفسير بالجامع الأزهر
ü ويسمى تفسيره بتفسير المنار
ü وهذا التفسير مطبوع في اثني عشر مجلدا كبارا
ü أما مصادره في التفسير فإنه كان يستعين ببعض آيات القرءان على فهم بعض آخر منه، خصوصا إذا تكررت الآيات في موضوع واحد
ü وكان يستعين أيضا بما صح عنده من بيان رسول الله (ص)
ü وبما جرى عليه سلف الأمة من الصحابة والتابعين
ü وبأساليب لغة العرب
ü وسنن الله في خلقه
ü ومستعينا بعد ذلك كله بعقله المتحرر من التقليد للمفسرين إلا فيما يقتنع به من أقوالهم، وأقوال شيخه على الأخص
ü ويحدثنا بعض تلاميذه :
ü أنه كان لا يراجع ما يكتب في التقسير إلا بعد أن يكتب فهمه في الآية
ü حذرا من تأثير أقوال المفسرين على نفسه
ü إن قصدنا من التفسير بيان معنى القرءان، وطرق الاهتداء به في هذا الزمان.
ü (ومن عاد فأولئك أصحاب النار هم فيها خالدون) أي ومن عاد إلى ما كان يأكل من الربا المحرم بعد تحريمه فأولئك البعداء...هم أهل النار يلازمونها كما يلازم الصاحب صاحبه فيكونون فيها خالدين.
ü نجده يخالف أهل السنة، إن المراد ومن عاد إلى تحليل الربا واستباحته
Ø Buat Renungan Kita Bersama …Kini umat Islam terperangkap dengan pelbagai idealogi dan kecamukan minda. Tanpa disedari kita telah terpengaruh dengan dakwaan segolongan mereka yang mempunyai niat buruk terhadap Islam.
Ø Mereka meragui kesahan sesebuah hadis, mereka menafikan keilmuan imam Bukhari, imam Muslim juga tak ketinggalan, lalu mereka meletakkan kita dalam kekeliruan dek kedangkalan ilmu kita dalam bidang hadis. Demi kerana itu, kita akhirnya pendokong kuat kepada golongan anti hadis.
Ø Ataupun juga kita memperjuangkan hadis habis-habisan. Bagi kita, semua kata-kata indah itulah hadis. Betapa mudahnya kita sandarkan sesebuah kata-kata itu datangnya dari Nabi, dan secara tak langsung kita pungut semua hadis jalanan sebagai hadis sahih dan kita gunakan untuk berhujjah dengannya.
Ø Lebih malang lagi, jika kita menggunakan hadis yang malang itu untuk menghurai-tafsirkan al-Quran, menjana-hasilkan hukum-hakam, dan menyata-jelaskan bahawa inilah Islam, inilah Al-Quran dan sebagainya.
Ø Musuh Islam sentiasa cuba menjarakkan kita dari al-Quran. Mereka menyarankan kita membaca al-Quran hanya untuk keberkatan, tanpa menuai darinya benih-benih ilmu yang amat berguna.
Ø Mereka membiarkan kita mendendangkan keenakan nun mati dan mim mati, panjang pendek, tinggi rendah nada suara tanpa menyelami ertinya dan menimba habuannya.
Ø Tak salah jika umat Islam kini dilabelkan sebagai golongan yang buta huruf, buta perkataan, buta surah, buta al-Quran lantaran ketidakmampuan mereka menelaah khazanah al-Quran, apatah lagi untuk menafsir al-Quran.
No comments:
Post a Comment