Wednesday, August 8, 2012

24. Rawatan Sakit Buah Pinggang

Seseorang yang mengalami kerosakan buah pinggang akan menyebabkan dirinya merasa tidak sihat, cepat penat, kerap buang air kecil pada waktu malam, kitaran haid terganggu, hilang keinginan seks (atau mati pucuk), selera makan merosot dan mulut terasa pahit dan sukar untuk tidur.
Antara tanda-tandanya ialah bengkak khususnya pada muka dan keliling mata, pergelangan tangan, abdomen, paha dan buku lali serta kaki.
Cara Rawatannya :

1. Baca surah al-Fatihah
2. Baca surah al-Hasyr (ayat 21 – 24)
(لو أنزلنا هذا القرءان على جبل ... الخ)
3. Baca Bismillah sebanyak 360 kali
بِسمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
4. Baca ayat al-Kursiy juga 360 kali.
5. Akhiri bacaan dengan doa ini :
رَبُّنا اللهُ الذّي فِي السَّماءِ تَقَدَّسَ اسْمُكَ، أمْرُكَ فِي السَّماءِ والأرْضِ، كَما رَحْمَتَك فِي السَّماءِ فَاجْعَلْ رَحْمَتَكَ فِي الأرْضِ، وَاغْفِرْلَنَا حُوْبَنَا وَخَطَايَانَا، وَأنْتَ رَبُّ الطّيبين، فَأنْزِلْ شِفَاءً مِن شِفَاءِك وَرَحْمَةً مِن رَحْمَتِكَ عَلى هَذا الوَجْعِ.

Bahan Rawatan :

a) Air Mineral untuk dibaca dan diberi minum.
b) Pasir dalam pedal ayam (kampung) itu hendaklah dibersihkan betul-betul. Basuhkan pasir tersebut dan rendamkan di dalam air lalu di baca ayat-ayat di atas tadi. Air tersebut hendaklah diminum 3 kali sehari (dalam keadaan pasir itu mendap di dalam gelas).

Peringatan : Perawat diingatkan agar mengambil ayam kampung tersebut dan mestilah dimakannya (walaupun sedikit) sebagai syarat dalam melaksanakan rawatan ini.

Insya Allah swt, kesembuhan dengan izin Allah. Ini adalah berdasarkan amalan saya bersama guru saya Ust. Ku Othman bin Ku Ali.

No comments:

Post a Comment