Tuesday, June 12, 2012

Tercapai Hajat

Semasa musin haji yang lalu, terdetik di hati saya seandainya ada kekuatan memungkinkan saya untuk mendaki ke Gua Hira'.

Akhirnya hajat tadi dimaqbulkan Allah swt atas pelawaan anak saudara ust Dr. Kamaruzzaman yang membuka peluang untuk mencapai hajat tersebut.

Kami seramai 10 orang meredah malam menuju ke kaki bukit Gua Hira' dengan menggunakan teksi. Pendakian bermula seawal jam 11 malam. Kami memilih waktu malam lantaran kepanasan di siang hari dan juga beberapa komitmen lain yang perlu dihadiri.

Langkah demi langkah diatur. Perlahan tetapi ada kemajuan agar menjamin tenaga dan kekuatan yang tersimpan mampu mencecah kekemuncaknya.

Alhamdulillah, selepas satu jam setengah langkahan dan panjatan tangga dalam kegelapan malam bersuluhkan cahaya rembulan membantu dan menguatkan semangat pendakian tersebut.

Syukur ke hadhrat Ilahi yang memungkinkan pendakian ini sehingga berjaya menjejakkan kaki di dalam Gua Hira' tersebut.

Seribu makna dan pengertian yang tersirat dan sukar untuk dikupaskan. Bagi yang melaluinya sahaja mampu memahami situasi ini.

gambar : kredit buat ust Kashfi

No comments:

Post a Comment