Wednesday, June 13, 2012

Ziarah Pusat Percetakan al-Quran


Antara tempat yang dijadikan fokus ziarah ialah Pusat Percetakan al-Quran yang terletak tidak jauh dari Masjid al-Nabawi.

Semasa menaiki anak tangga menuju ke pusat tersebut, terdetik di hati saya bahawa kami serombongan akan didedahkan dengan cara-cara penulisan, pembukuan dan percetakan al-Quran.

Sebaik sahaja tapak kaki saya menyentuh lantai bangunan tersebut, kami telah diarahkan untuk memasuki barisan. Barisan tersebut merupaklan u-turn untuk keluar daripada pusat tersebut.

Saya hairan. Rakan-rakan sentiasa bertanyakan adakah membuat lawatan ke Pusat Percetakan al-Quran.

Setelah saya melihat sendiri, lantas tercantum di hati saya bahawa sebenarnya ini bukanlah lawatan sebaliknya sekadar datang untuk mengambil senaskhah al-Quran. Hanya senaskhah sahaja. Tidak lebih.

Sedangkan saya semasa turun dari bas tadi, ada suara-suara daripada peserta wanita meminta saya dapatkan nashkhah al-Quran untuk mereka lantaran pengunjung wanita ditegah untuk memasukinya.

Saya berada dalam barisan dan dapat senaskhah al-Quran. Saya dengan rasa rendah diri meminta senaskhah lagi kerana mengingatkan pesanan suara-suara wanita tadi. Pegawainya enggan berkerjasama, sebaliknya meminta saya berlalu dan pergi.

Saya melangkah keluar sambil minda saya berputar mencari jalan untuk mendapat naskhah yang berikutnya. Naskhah saya diberikan kepada rakan, dan saya membuat u-turn sekali lagi untuk berada dalam barisan bagi mendapatkan al-Quran.

Ternyata, ia berhasil. Saya dapat satu naskhah lagi. Saya berharap ini bukan suatu penipuan, sebalimya suatu helah untuk kebaikan orang lain

No comments:

Post a Comment