Wednesday, June 13, 2012

Mencari Ruang Tazkirah

Mengambil kesempatan atas situasi yang ada adalah menunjukkan kepantasan dan kepintaran kita bertindak. Ia bukannya suatu yang secara total bersifat negatif, namun adakalanya ia menjadi suatu keperluan.

Nabi Yusuf as, ketika dijatuhkan hukum penjara, baginda as telah mengambil kesempatan berdakwah ke atas penghuni penjara yang mendatangi baginda as untuk menafsirkan mimpi
yang mereka alami.

Firman Allah swt menerusi lidah nabi-Nya Yusuf as
يصحبي السجن ءأرباب متفرقون خير أم الله الواحد القهار. يوسف/39

Berbalik kepada cerita tadi, tuan pengurus pakej kami amat bijak apabila mengambil kesempatan terhadap keupayaan peserta seminar lantaran mencari ruang untuk bertazkirah. Ruangan di dalam bas dijadikan sasaran untuk tujuan tersebut.

Semasa ulasan beliau terhadap tazkiran yang disampaikan, berucap sambil memohon saya memberi kepastian tentang ayat yang sering dibaca, katanya ramai yang beranggapan ini sebagai ayat pengasih.
قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله

Sebenarnya saya sudah ada jawapan ketika itu, namun ingin dicari ruang yang sesuai untuk berkomen.

Ulasan saya begini. Ramai orang yang suka bermain-main dengan ayat al-Quran tanpa ilmu yang secukupnya. Suatu ketika dahulu saya pernah merawat seorang pesakit yang separa gila apabila mengamalkan bacaan ayat al-Kursi semasa berada di dalam tandas sambil membasuh kencing. Katanya, amalan itu sebagai pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.

Ayat al-Kursi baik, ayat di atas tadi baik, atau mana-aman ayat suci al-Quran adalah untuk pedoman hidup kepada umat manusia. Namun, seandainya amalan yang dilaksanakan bertentangan dengan ajaran Islam dan amalan Rasulullah saw serta salafuna soleh, sudah pasti ianya mampu memesongkan aqidah bagi pengamal tersebut.

Untuk itu, amalan terbaik untuk sebagai pengikat kasih sayang ialah berdasarkan hadis Nabi saw yang bermaksud : Isteri yang baik itu menjaga penampilan diri dengan kelihatan seronok apabila dipandang, patuh apabila disuruh dan pula menjaga maruah diri dan harta apabila ketiadaan suami.

Ayat Allah swt bukan sekadar dibaca, sebaliknya diamalkan dalam kehidupan bekeluarga dan seharian. Itulah sebenar hakikatnya pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.

No comments:

Post a Comment