Thursday, June 28, 2012

Ikut Cakap Bola

Telah menjadi adat resam orang kita, suka mengambil tahu hal orang dan suka pula bercakap tentang orang. Jarang sangat kita dapati orang kita bercakap tentang diri mereka sendiri.

Saya berpendapat ianya ada kaitan dengan sesuatu yang kita hasilkan. Seandainya terdapat sesuatu yang berfaedah besar, maka sudah pasti akan ada orang lain yang akan mengambil tahu tentang hasilan tersebut.

Kita pernah mendengar orang memberitahu kita, jangan asyik kita membaca sejarah orang, mari kita cipta sejarah kita sendiri untuk dibaca oleh orang.

Ini bermaksud. sesiapa yang bercakap tentang diri orang lain, bermakna orang lain itu ada sesuatu yang tidak pula dimiliki oleh mereka.

Merujuk kepada situasi hangat kini berkaitan dengan bola, boleh dikatakan setiap pagi TV3 akan memberi fokus kepada perlawanan bola EURO 2012.

Menurut adat pelaziman, sesuatu yang tidak disukai, namun apabila dilazimi terhadap sesuatu perkara, nanti perkara itu akan menjadi sesuaitu yang disukai, bahkan mungkin juga akan menjadi kegilaannya. Contoh yang paling tepat ialah bola.

Mereka yang tak minat pun boleh jadi minat. Apabila ditanya, kamu meminati pasukan yang mana? Terus menjawab : Speinyol, saya mengikut gaya sebutannya. Yang sebetulnya, Spain atau Spanyol atau juga Espana (tetapi dibaca Espanya). Dek kerana ketololan yang melampau, maka disebut speinyol. Begitu juga dengan sebutan huruf 'u', orang Spanyol menyebut 'u' itu dengan huruf 'b', seperti Ceuta, disebut Sebta.

Ingin juga saya katakan di sini, betapa orang-orang Spanyol ini teramat ta'sub dengan bangsa dan bahasa mereka. Kalau anda melancong ke sana, usahlah nak bertutur dalam bahasa Inggeris, tidak akan dilayannya. Bukan mereka tidak memahami bahasa Inggeris, tetapi dek kerana keta'suban mereka dengan bangsa dan bahasa mereka.

Saya juga pernah bertemu dengan seorang rakan, uztaz pula, bukan bermakna ustaz tidak boleh meminati bola, tetapi peminatan yang melampau itu adalah suatu yang mencacatkan kewibawaannya. Dia menjelaskan bahawa dia minat gila pada bola.

Ingin saya katakan disini bahawa, orang Eropah tidak pun bercakap tentang bola kita, kita pula asyik bercakap tentang bola mereka.

Mereka tidak pun menyanjung pasukan bola kita, kita pula lebih-lebih menyanjung pasukan bola mereka. Sampai ada yang menyembut, CR tetap di hati saya.

Ingin saya katakan bahawa Ronaldo tidak pernah bertemu dengannya dan tidak pula mengenalinya, bahkan tidak pernah memimpikannnya. Kenapa pula dia menyibukkan dirinya untuk meletakkan Ronaldo di dalam qalbu hatinya. Katanya, "Walaupun pasukan Portugal kalah, namun Ronaldo tetap di hati ini".

Inlah yang saya katakan bahawa banyak masa kita habiskan untuk memperihalkan orang, menyibuk pasal orang, mengambil tahu tentang orang dan sebagainya.

Sedangkan Islam mengajak kita menerusi hadis Nabi saw agar meninggalkan sesuatu yang tiada kaitan langsung dengan diri kita.

عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه
حديث حسن رواه الترمذي وغيره

Bermaksud : Antara keindahan Islam seseorang itu meninggalkan apa yang tiada kaitan dengan dirinya.

Pertanyaan saya meskipun saya tahu ada rakan-rakan yang kurang selesa dengan tulisan ini, apakah yang pasukan itu dapat berikan kepada kita hasil sokongan padu kita kepada pasukan mereka, jersi, bola atau tiang gol?  Jersi pun kena beli sendiri.

Inilah dikatakan orang tak berbaloi mencengkang mata jam 2 45pg demi merebut segenggam abu dan mendabik sekeping arang lalu berkata pasukan aku telah menang.

No comments:

Post a Comment