Monday, June 11, 2012

Meriahnya Kota Mekah

Kota Mekah tidak pernah sunyi dari kunjungan para tetamu al-Rahman. Kunjungan mereka sudah semestinya menyahut seruan nabi Ibrahim as. Bagaikan tiada bezanya antara musim haji ataupun musim umrah. Kunjungan secara perseorangan ataupun juga secara berpasangan jelas menunjukkan maqbulnya doa Ibrahim as.

Nabi Ibrahim as bermohon ke hadhrat Ilahi agar melimpah-ruahkan segala ni...
kmat dan kemudahan bagi pengunjung Masjid al-Haram.

Permudahkan urusan ini adalah melibatkan agen yang mengurus, pegawai-pegawai imigresen yang bertugas dan pelbagai pihak yang berkaitan.

Cuma terkadang semacam suatu kemustahilan bagi pegawai imigresen Arab Saudi. Semenjak kunjungan awal saya pada tahun 1993, sehingga semalam 2012, semacam tiada sangat perubahan. Berani saya bandingkan dengan pegawai imigresen Sri Lanka yang jauh berhemah dan berbudi bahasa.

Negara yang beragama Budha dan bertuhankan patung mampu mengimplementasikan amalan mulia, sedangkan negara Arab Saudi yang bertuhankan Allah dan mendaulatkan bendera lailahaillahllah.

Ingin saya katakan malu dan malu serta malu lantaran sikap dan perangai yang sedemikian. Lagi sekali, berani saya katakan mereka yang berpewatakan sebegitu tidaklah ada di dalam diri mereka iman dan taqwa yang sehakikatnya.

Kunjungan para dhuyuf al-Rahman membawa iman untuk disemai dan disuburkan, namun digersangkan kembali oleh amalan yang tidak menggambarkan nilai-nilai keislaman yang sebenar.

Semoga bekalan kesabaran dan ketabahan mengiringi para dhuyuf al-Rahman.

gambar - Berhadapan Masjid al-Haram, kredit untuk ust Sabry.

No comments:

Post a Comment