Thursday, June 28, 2012

Mendekati Keluarga Tuan Presiden Mesir

(Teks Asal berbahasa Arab)

Abdul Illah, seorang wartawan Mesir menulis (26 Jun 2012) di dalam surat khabar harian Mesir menjelaskan bahawa keluarga Dr. Muhammad Mursi akan meneruskan kehidupan harian seperti mana biasa.

Apa yang menariknya, isteri beliau menolak untuk digelar Wanita Pertama  ( السيدة الأولى ), namun beliau akan tetap bersama suami dan meneruskan aktiviti kemasyarakatan seperti mana yang telah dilakukannya sebelum ini.

Keluarga mereka juga menolak untuk berada dalam istana presiden, bahkan mereka lebih suka untuk berada di rumah yang mereka berada sebelum ini. Namun begitu, mereka masih berbincang untuk mencari rumah yang agak besar untuk memberi keselesaan kepada tetamu yang berkunjung.

Isterinya, Najla’ Mahmud telah dikahwininya pada 30 November 1978 dan dikurniakan Allah dengan lima orang cahaya mata. Beliau yang juga bertudung seperti mana kebanyakan ibu-ibu yang lain telah dikritik hebat oleh media dek penampilannya jauh berbeza dengan Suzaane (isteri Hosni Mubarak) yang dilihat bergaya ala keparisan dengan tatahan berlian dan permata di badan.

Anak sulung Dr. Muhammad Mursi, Ahmad adalah seorang doktor perubatan yang kini bertugas di Arab Saudi semenjak dua tahun yang lalu. Beliau akan tetap bersama kerjayanya dalam bidang pembedahan klinikal dan cuba untuk tidak menghampiri pentas politik.

Adapun anak kedua, Syaima’ yang juga merupakan satu-satunya puteri kesayangan telah memperolahi ijazah dalam bidang sains dari Universitui Zaqaziq. Beliau telah berumahtangga dengan Dr. Abdul Rahman Fahmi, seorang pensyarah perubatan di Universiti tersebut dan dikurniakan tiga orang cahaya mata.

Manakala anak ketiga pula, Usamah pula pemegang ijazah dalam bidang perundangan dan kini berkerjaya sebagai seorang peguam di pejabatanya sendiri.

Adapun yang keempat pula, Umar adalah pelajar tahun akhir di Fakulti Perniagaan. Beliau merupakan penggerak utama bersama-sama bapanya semasa kempen pilihan raya yang lepas.

Abdullah pula, sedang menuntut di sekolah menengah merupakan anak yang paling bongsu dan paling bersemangat dan juga yang paling hampir di hati rakyat.

Sebaik sahaja bapanya diumumkan sebagai presiden untuk Republik Arab Mesir, beliau terus membuat catatan di facebooknya, sedutan dari catatannya :

"نطيعك ما أطعت الله فينا، ونعصيك ما عصيت الله فينا، وسنثور عليك إن خالفت الثورة وأهدافها، ونثور عليك إن لم تأتِ بحق الشهداء والمصابين".

Bermaksud : Kami akan mentaati kamu selagi mana kamu mentaati Allah, kami akan mengingkari kamu seandainya kamu mengingkari Allah. Kami akan menuntut balas sekiranya kamu menyalahi matlamat perjuangan yang disasarkan, dan kami juga akan menuntut ke atas kamu sekiranya kamu tidak memberi keadilan terhadap titisan darah para syuhada’ dan mangsa yang telah dizalimi”.
sumber : http://www1.youm7.com/

Seolah-olah sebagai presiden maka mesti beristana besar, berkereta mewah pula beristeri yang diselaputi tatahan emas permata. Agaknya itulah penyebab kepada TG Nik Aziz dikritik hebat lantaran tidak memanfaatkan kemudahan sebagai MB.

Tahukah mereka bagaimana kehidupan Saidina Umar ra semasa menjadi khalifah ?

Usahlah terikut-ikut dengan rentak Maharaja Rome, yang penuh dengan kesombongan dan ketakburan, namun akhirnya kelak dihancurkan Allah.

Dengarlah apa kata penyair Arab ini :

يا خادم الجسم كم تشقى بخدمته
لتطلب الربح مما فيه خسران
أقبل على النفس واستكمل فضائلها
فأنت بالنفس لا بالجسم إنسان
(أبو الفتح البستي)

Saya terjemahkan sebagai meraikan rakan-rakan belum boleh berbahasa Arab:

Wahai pencari kepuasan diri, betapa sukarnya untuk dipuaskan #
     mengejar sesuatu yang akhirnya menempuh kerugian
Didiklah jiwamu dan berusahalah menyempurnakannya #
    kerana kamu bergelar manusia kerana jiwamu, bukannya kerana bentuk badanmu.

No comments:

Post a Comment