Monday, June 25, 2012

Kilauan Isra' & mi'raj

Dua hari lepas, saya telah dijemput untuk sesi percambahan ilmu di Surau Taman Universiti, Bangi atas pelawaan Ust. Dr. Kamaruzzaman Abd. Ghani (UKM) bagi membicarakan tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj.

Beberapa fakta yang telah saya kupas untuk kongsian bersama.
1) Peristiwa Isra' dan Mi'raj terjadi selepas berlaku penindasan demi penindasan ke atas umat Islam, termasuklah Nabi saw rentetan daripada kematian isteri tersayang Saidatina Khadijah ra, sebulan lima hari kemudian disusuli pula dengan kematian bapa saudara Nabi saw Abu Talib.

Ramai yang beranggapan kesedihan Nabi saw berikutan kejadian tersebut lalu dinamakan 'Tahun Dukacita'. Namun begitu, pada hakikat sebenarnya, Nabi saw berdukacita bukan atas sebab-sebab itu, sebaliknya atas sebab-sebab halangan dakwah terpaksa bertembung dengan sesi penentangan yang berlipat lagi ganda.

2) Berlaku penafian dalam kalangan kafir Quraisy lantaran peristiwa tersebut tidak boleh diterima oleh aqal mereka.

Al-Quran menjelaskan ( أسرى ) yang bermaksud memperjalankan, bukannya bermakna berjalan. ( دخل ) dakhala dalam b Arab bererti masuk, tetapi ( أدخل ) adkhala bererti pula memasukkan. Buku tidak boleh masuk dalam beg, namun ia boleh dimasukkan oleh seseorang.

Orang kafir Quraisy, ankara kebencian mereka terhadap Nabi saw sehingga terpaksa menutup mata mereka terhadap bahasa mereka sendiri. Meskipun mereka dikira bangsa yang paling hebat berpuisi dan berbahasa.

Nabi saw bukannya berjalan dengan kekuatan Baginda saw, sebaliknya Baginda saw diperjalankan oleh kuasa yang lain. Kuasa yang menjangkau kekuasaan manusia.

Peneman Nabi saw pula adalah Jibril as yang merupakan malaikat yang mempunyai kekuatan tersendiri. Surah al-Najmu menjelaskan (علمه شديد القوى ) kehebatan Jibril as telah terbukti apabila mengangkat kaum Nabi Luth as yang tinggal di tujuh bandar besar lalu diterbalikkannya.

3) Memperlihatkan keagungan kerajaan Allah swt.

Diriwayatkan oleh al-'Abbas, suatu ketika Nabi saw berada di tanah lapang, tiba-tiba sekumpulan awan menutup mereka. Lalu Nabi saw bertanyakan para sahabat ra, apakah yang kamu namakan awan tersebut. Para sahabat ra, ada yang menyatakan ( السحاب، المزن ، العنان ). Sebaliknya Nabi saw menjelaskan, jarak antara langit dan bumi ialah 72 tahun perjalanan. Begitu juga jarak langit kedua, langit ketiga hingga langit ketujuh. Atas langit ketujuh, diliputi air dan diikuti dengan 'Arasy ( وكان عرشه على الماء )

Antara kehebatan kerajaan Allah swt, maka Nabi saw diperlihat wajah Jibril as untuk kedua kalinya dengan 600 sayap yang berwarna warni dan bertatah permata. Jarak antara satu-satu sayap ialah timur dan barat. Begitu juga Nabi saw dipertemukan dengan malaikat Israfil, si peniup sangkakala dengan kepala di bawah 'Arasy, sentiasa bersedia menanti arahan Allah untuk tiupan Qiamat.

Lantaran keagungan Allah swt, kesemua malaikat mengecut kerana takutkan Allah swt. ( يسبح الرعد بحمده والملائكة من خيفته )

Menggambarkan kepada kita wahai kelompok penentang Islam, pengejak kepada keindahan Islam agar berhenti daripada memperlekehkan Islam lantaran agungnya kekuasaan kerajaan Allah swt.

Puak-puak ini secara sengaja memperlihatkan kenegatifan Islam, walaupin pada hakikat dasarnya tiada. Mereka tonjol-tonjolkan hal-hal berkaitan hukuman seperti hudud dan sebagainya dengan niat agar orang ramai menjauhi Islam. Orang yang bercakap itu pula adalah seorang muslim.

Amat malang sekali seorang lelaki membenci pakaian lelaki, bahkan memusuhinya. Maksud saya, betapa celakanya seandainya seorang muslim membenci hal-hal yang bersangkutan dengan Islam, bahkan pula menakut-nakut orang lain untuk menghampiri Islam.

Apabila ditanya, apakah yang kamu nampak pada seekor gajah? Mereka menjawab dengan penuh yakin, belalainya. Hairan sungguh saya apabila berhujjah dengan kumpulan ini. Gajah yang memiliki badan yang begitu besar berbanding belalainya, namun mereka lebih nampak belalai gajah berbanding badan gajah yang sudah pasti jauh lebih besar.

Begitulah halnya dengan Islam. Apabila ditanya kepada mereka, apa itu Islam? Mereka dengan segeranya menjawab bahawa Islam itu hukum hudud. Padahal hudud dalam Islam adalah jalan terakhir. Islam begitu sarat dengan ilmu dan tarbiah mereka tidak melihatnya. Kelompok yang bercakap itu pula, ada yang lepasan ijazah kedoktoran.

Semoga Allah swt melindungi kita daripada tipu daya kelompok yang sesepecies ini.

No comments:

Post a Comment