Thursday, April 19, 2012

Kelompok Bebalisme

Saya meminjam istilah 'bebalisme' ini dari salah seorang ahli fikir negara kita suatu ketika dahulu. Bagi saya, istilah ini perlu diulang dan diulang selagi mana masih ada manusia yang memiliki telinga badak, mata pepatung dan hati kumbang.

Kita selaku rakyat marahain boleh mengungkapkan apa sahaja istilah kepada mereka, kita memarahi mereka, kita memusuhi mereka, sedangkan mereka tetap berdegil atas pendirian yang ada.

Perhatikan apa yang telah diungkapkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata kumpulan pelajar terbabit perlu berbuat demikian untuk membuktikan bahawa mereka sememangnya enggan pembiayaan pendidikan itu diteruskan.

Bagi mantan perdana menteri pula, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan memansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) juga bermakna memberi pendidikan percuma kepada golongan kaya. Sedangkan, objektif asal PTPTN adalah untuk membantu golongan kurang berkemampuan untuk mendapat pendidikan tinggi, katanya.

Dua-dua menteri dan manta PM ini dan golongan yang seangkatan dengannya masih suka berlindung dari membuat pernyataan yang sebenar. Pernyataan yang benar-benar jujur dan ikhlas untuk membantu golongan miskin.

Mahasiswa sudah pandai
mereka sudah cerdik
mereka sudah dapat membeza
khalid nordin adalah melayu
dan yang satu lagi adalah mamak

kalau betul ianya membantu
kenapa mereka bangkit melawan
ingat senangkah nak meletakkan diri dalam zon tentangan

mahasiswa minta bebanan pendidikan ditangani
bukannya bebanan itu diletakkan pada bahu mereka

senang cakap
dilantik menjadi menteri adalah untuk membantu
bukan untuk menindas, apatah lagi mentedarahkan rakyat

No comments:

Post a Comment